TINGKALANON - TANDEK - MORION

Wednesday, December 26, 2007

Suatu Hari Di Hari Krismas...

Malam pekat, sendirian menikmati lagu-lagu krismas, sejam sebelum menjelang jam 12.oo 25hb tengah malam, saya mula 'menyerang' rakan-rakan dengan kiriman SMS ucapan hari krismas. Selesai menyibuk di udara, saya memulakan tugas seperti biasa sehingga jam 5 pagi. Berfikir sejenak, alangkah seronoknya jika saya bertugas sebagai DJ radio, mendengar ucapan, menyampai ucapan atau menerima ucapan dari pelusuk Malaysia. Saya hanya tertawa kecil ketika mendapati saya sebenarnya hanya berada di satu kawasan gelap, berselang dengan konkrit kaku dan nyanyian ungas malam.

Pagi Krismas, sekembali dari bertugas, hari ini cuti, saya mengambil kesempatan untuk mengatur mimpi namun kali ini serangan SMS saya semalam menerima 'padah' bila lenaku pagi ini dikunjungi puluhan SMS yang menjerit di hujung pejam mataku.
Jam 12 tengahari, masih termanggu dan ahh!!.. lapar la pula. Bangun perlahan, selesai menghabiskan rutin, aku tercegat memerhatikan pelusuk dapur. Masak apa ah? Bisik hatiku. Tiba-tiba ruang tamu menjadi riuh rendah dengan gelak ketawa rakan-rakan. Saling bertepuk tangan dan menyanyikan lagu krismas. Senyuman dan usikan menghias ruang tamu. Entah sejak bila hati mula diundang rasa damai dan bahagia dan aku memikirkan betapa berharganya detik-detik seperti ini. Oh! saya perlu masak segera untuk hidangan tengahari.Tentu kawan-kawan juga sudah lapar. Tanpa berlengah, saya mula mencapai pisau menyediakan segala yang patut dan bermain dengan minyak dan hirisan bawang yang mengapungkan aroma. Nyalaan api biru dan hiruk pikuk persahabatan semakin merancakkan tari tanganku mencari rasa yang tepat dihujung lidah. Sekali sekala kumandikan masakan dengan nyalaan api menjilat udara dan... kepulan asap nipis dari hidangan atas meja menghabiskan kerja memasak.
"Orait kawan-kawan. Jom makan!"
Saya menarik kerusi mengatur diri mencari rasa selesa antara posisi duduk dan badan yang menegak dan perlahan-lahan menuangkan air minuman ke dalam gelas dan mengangkatnya.
"Cheers!...."
..............................
Suasana hening menguasai ruang. Kuperhatikan kerusi di depanku. Kosong. Tiada usikan. Tiada senyuman. Hanya lagu-lagu krismas berkumandang dari pemain CD. Saya pejamkan mata sekejap.
"Bapa, Engkau Maha Baik. Satu hari yang indah, biarpun saat ini tanpa rakan atau saudara mara, ilusi itu memberikan pengalaman indah. Alangkah baiknya berpeluang menikmati perasaan begitu.. Hidangan ini kiranya tangan-Mu menjamahnya agar menjadi berkat untuk tubuhku teladani dengan rasa syukur dan rendah hati. Dalam Nama-Mu doa ini kupohon... Amin"
"Mick, Merry Christmas to you" Bisikku sendirian.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home