TINGKALANON - TANDEK - MORION

Wednesday, September 09, 2009

Minda SAM: Paradigma Sosial Dan Pembudayaan Displin Sosiologi

Abad ini, teori Sosiologi semakin terangkat momentumnya. Kerangka penulisann saya selalu dipengaruhi oleh latarbelakang yang menoleh kepada deskripsi Sosiologi. Fokusnya ialah bagaimana disiplin ilmunya yang dapat mendalami masyarakat termasuk hubungan interaksi sosial dan peradaban.

Tindak tanduk sosial melambangkan sejauh mana kita mampu memahami aspirasi ilmu peradaban manusia dan filosopi kemanusiaan itu sendiri . Zaman era moden, teori sosiologi berkembang pantas disebabkan perubahan pesat dalam pemikiran masyarakat dan dalam ilmu itu sendiri. Masalah dalam terma Sosiologi ialah kesulitan untuk meneliti arah tanggungjawab sosial kita sehinga sekadar timbul perdebatan yang menyukarkan wacana dan gagasan kemasyarakatan.

Saya suka menyentuh perkembangan teori sosiologi ini dari sudut perbezaan paradigma anak-anak muda masa kini berfikir dan meneliti peristiwa kemasyarakatan yang berlaku di sekitar. Hal ini saya dapat perhatikan bagaimana anak-anak muda sekarang mampu memandang isu/objek yang sama melalui konteks pemikiran yang berbeza. Ada beberapa pilihan kita sebagai manusia dan keputusan kita sebagai individu bermasyarakat yang menentukan sejauh mana kita saling berhubung kait melalui satu refleksi idea dan gagasan dalam usaha mengenepikan konflik ekososio budaya demi sebuah kestabilan yang sudah bertahun menjadi impian.

Dalam konteks asimilasi sosiologi, saya ingin menyeru kepada semua pemikir anak Marudu, sudah tiba waktunya gagasan sosiologi ini mampu memberikan satu lagi dimensi dalam merungkai suara-suara terpinggir, yang khuatir, yang kusut yang semua ini memberi kesan kepada dinamiknya bangsa kita. Minda anak Marudu yang telah bangun ‘menentang’ ketidakwajaran adalah petanda keupayaan anak bangsanya membuka simpulan yang berpotensi meranap struktur masyarakat.

Beberapa paparan SAM sebelum ini adalah tanda laras interaksi sosialnya dan kemudian pula memikul beban di bahu, prospek ketidaksenangan bangsanya sendiri, yang menolak untuk memberi nyawa kepada perjuangan dan integrasi intelek bangsanya. Teori Marudu yang telah mengalami pemurnian paradigma sebelum ini juga antara contoh menarik bagaimana anak bumi Marudu tidak lari daripada wacana sosiologinya. Sayangnya, kesedaran ini yang kaya dengan konsep sekadar mendapat momokan.

Dalam memaknakan sosiologi, banyak perkara yang harus kita angkat. Pembudayaan tanggungjawab sosial bukan setakat bercakap mengenai agrumentasi desa yang terpinggir malah harus juga mempertimbangkan ketidakseimbangan budaya, politik dan ekonomi sebagai latarbelakang kepada setiap inci daya usaha untuk membangun dan melonjakkan nilai-nilai yang menghidupkan jiwa bangsa kita.

Lebih daripada itu, kesedaran akan fungsi sosial yang terpikul oleh minda kita satu persatu, mampu menghadirkan kefahaman bermasyarakat dari segi konteks atursusunnya. Kesedaran sebegini bukan milik minda SAM sahaja atau yang bijak pintar sahaja. SEMUA terlibat, dari peringkat marhaem sehingga ah kepada golongan pembesar, termasuk pihak yang meragui fungsi SAM dalam tanggungjawab sosialnya.

Atas nama Kota Marudu, wahai pemikir bangsaku MARI HIDUPKAN KHAZANAH INTELEKTUALMU dan ujilah sekali lagi betapa kokohnya ganding bahumu, biar dadamu yang penuh dengan perjuangan sejati MENGENTARKAN derita yang tertanggung di atas bumi lahir. BERSUARALAH walaupun hanya sekecil tapak tanganmu menadah setiap inci air mata yang mengalir sejak dari leluhur nenek moyang. Di dada kita ada NOTA RAKYAT, marilah dengan seluruh rasa ikhlas dan harmonimu, berjabat salam dan berganding bahu dengan sang penguasa dan pemimpin kita.

KEJAYAAN, KEMENANGAN DAN KEBAHAGIAAN HANYALAH MILIK ORANG YANG BERUSAHA

Salam perpaduan dan teruskan perjuanganmu SAM…

3 Comments:

Blogger dardie said...

Jangan tangguh niat di hati dan fikiran untuk berbahas demi pembangunan intelek dan fizikal tanah lahir kita..demi untuk melihat kelangsungan kejarmonian walaupun secubit yang ada sekarang perlu satu usaha yang konsisten momentumnya untuk bersuara dan bertindak..

12:09 PM  
Anonymous NAnLimo said...

keep spirit and smile...
salam kenal....

12:17 PM  
Blogger Little Mike (LM) said...

dardie...
terima kasih berkongsi semangat yang sama. Mudah2an keadaan begini la yang mengukuhkan pisompuruan bangsa kita. Sudah tentu la harus jangan kita matikan nyala api perjuangan yg menentukan kelangsungan survival anak bangsa masa depan

NanLimo..
makasi ya bertandang. Sangat menghargai kunjungan anda. Salam kenal juga dan senyum-senyum selalu ya.. sudah berkunjung balas ke blog anda, ternyata anda juga punya naluri halus dalam penulisan. keep in touch... terus menulis ya... :D

8:19 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home