TINGKALANON - TANDEK - MORION

Thursday, February 09, 2006

Bantahlah Tanpa Tingkahlaku Yang Melampau..

Agama tidak akan mencapai kemenangan manakala dunia tidak akan aman kecuali dengan adanya sabar. Sabar penting untuk keduniaan seperti mana juga untuk keagamaan. Tidak ada kejayaan di dunia dan tidak ada kemenangan di akhirat kecuali dengan kesabaran. Segala cita-cita dan maksud tidak akan tercapai di dunia ini melainkan dengan sabar. Siapa yang sabar dia akan menang. Sebaliknya kalau siapa yang tidak sanggup menahan kesabaran tidak akan berhasil sesuatu pun - Pelita Brunei
"Dan bersabarlah kamu terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya ia merupakan perkara yang memerlukan keazaman (yang kuat)" (Luqman 31: 17)
Episod terbaru melukakan semangat persaudaraan ketika jurang semakin melebar dan hampir tidak kelihatan. Secara peribadi, Kerajaan Denmark melakukan perkara yang menggoncang keakraban di kalangan bangsa-bangsa dunia dan seharusnya mengambil iktibar daripada kesilapan itu. Namun, reaksi yang melampau ketika menyatakan perasaan tidak bersetuju pada pandangan penulis bukan lagi berpaksikan rasa kecintaan tetapi sejarah konflik bangsa dan didikan budaya mengganggu tujuan sebenar di sebalik bantahan. Sedihnya bila kontroversi itu menjadikan sesiapapun tidak lagi selamat berada di mana-mana.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home