TINGKALANON - TANDEK - MORION

Tuesday, February 27, 2007

Sekali Lagi Aku Kembali Ke Tempat Yang Membuatkan Aku Teringin Untuk Pulang Lagi, Seperti Sebelumnya.

Selamat tiba di Kuala Lumpur jam 5.00pm, Ahad. Sarat dengan pelbagai kisah pendek, pertanyaan singkat, cebisan memori , sekelumit senyuman, pertemuan yang sekadar disudahkan dengan kata 'Apa khabar?' dan terpaksa berlalu pergi tanpa sempat menjawab sepenuhnya.
Kisah majlis yang meriah, suasana keluarga yang santai dan menyeronokkan, kawan-kawan yang terpisah bertahun-tahun lamanya, saudara mara yang mesra sempat mengisi juga masaku dalam seminggu percutian.
Semuanya ini membuatkan aku memilih untuk 'pok lambat' tiba di lapangan terbang demi kerana hatiku yang masih sukar memisahkan diri dengan bumi Borneo. Kemudian kembali ke rumah dengan 'kata-kata tidak puas hati' - lambat setengah jam pun direject oleh petugas Airasia untuk check-in. Adik kelem dan mama hanya melemparkan senyuman mengerti karenahku yang dibuat-buat. Inilah aku, kali keduanya memilih untuk ter'mis flight'. Tapi aku puas kerana berjaya memanjangkan masa sekali lagi mendengar celoteh mama dan melihat perangai 'budak-budak' dari kelem, sokongan yang tidak pernah lekang dari bibir nuar, kakak anang, kakak lyedd, kakak may dan adik why, konong. Aku terhibur dan terasa kehilangan bila tiba hari ahad dan aku benar-benar kembali ke Kuala Lumpur. Sayang sekali Abg Jack tidak dapat bersama dalam majlis dan perkumpulan keluarga. Aku tahu, jika abg Jack ada pada waktu itu, adik-adiknya akan tetap melihat inspirasi yang sekian lama ini pun adalah sumber yang mengorientasikan hala tuju kami.
Beberapa hari yang dapat kupanjangkan... Cuma sahaja aku tidak dapat melihat bapa dalam beberapa hari berada di Kota Kinabalu. Jiwaku seperti himpunan baldu setiap kali bapa memilih waktu bercakap-cakap dengan anak-anaknya. Aku tahu beberapa bahagian dalam hidup menjadi 'berat' dan aku tahu bicara bapa memandikan pengalaman dalam diriku. Tidak sukar sebenarnya menjadi seorang lelaki yang penuh kelegaan.
Sudah pasti, aku tidak boleh lari daripada pertanyaan 'Bila?'. Terima kasih atas pertanyaan begini kerana ia membuatkan aku tersenyum. Entah apa ertinya yang membuatkan aku tersenyum spontan tapi ia mengajarku terasa ikhlas untuk tersenyum. Aku faham benar sudah sampai masanya aku perlu menjawab pertanyaan ini... Tunggu la sehingga beberapa waktu lagi. :)
Ini adalah perkataan yang dapat kuingat sebelum aku kembali ke Kuala Lumpur.
Bapa - "Jaga kesihatan dan keselamatan. Apa sahaja keputusan, kami sedia menyokong. "
Mama- "Jangan bimbang. kami tetap akan membantu sedaya upaya kami"
Kakak Anang - "Jangan ragu-ragu. Jangan takut dan bersungguh-sungguhlah."
Kakak Lyedd - "Jaga diri baik-baik. Saya percaya Tuhan sentiasa membantu"
Kakak Miewella - "Aiyaa siou nda dapat hantar di apot. Bagus-bagus kau jalan"
Adik Nuar - "Kalau yang itu, saya sokong betul-betul"
Adik Kelem - "Ini ialah hadiah yang kami terima tapi inda pandai pakai. Tau la urang kampung"
....i love u and miss u all....

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home