TINGKALANON - TANDEK - MORION

Wednesday, December 02, 2009

20 minit sebelum itu.....

saya santai-santai di tempat kerja sambil blogging. Baru selesai menulis puisi bertajuk 'Bingkisan dari desa'...

TUESDAY, DECEMBER 02, 2008
Bingkisan Dari Desa

Air mata
menjadi gerimis
membasah ke rimbun desa
menghantar pesan pilu tidak bernadi
menyongsong kematian
berganti purnama
merimbun di tanah lapang
selaksa narasi janji
menjadi nada sayu
bermusim mendung
memagut hati berzaman
terkulai

Ke mana tangkas adiwira
pencak yang merejam sukma
memberi nyawa kepada bara
lalu menjadi api di hujung lidah
Siapakah bisa menghidupkan mantranya?

POSTED BY LITTLE MIKE (LM) AT 6:09 AM

http://morionexpress.blogspot.com/2008/12/bingkisan-dari-desa.html

Saya tidak tahu mengapa tiba-tiba hati saya terdetik untuk mengekspresikan diri melalui puisi sedemikian rupa. Lama saya termanggu, seusai menulis sajak kerana tiada idea mengenai tajuk yang patut kepada puisi ini. Di luar daripada konteks sajak, tanpa semena-mena tangan ini pantas sahaja memilih tajuk 'Bingkisan Dari Desa'. Terdiam lagi. Kenapa saya perlu pilih tajuk ini? Sementara saya merehat-rehatkan mata, mungkin terlelap sekejap... jam 6.19pm, hp berbunyi. Adik Nong rupanya. Lalu saya sambut;
'Ya, Nong. Napa?'
'Ok juga ko sana?'
'Ok...'
i sense something... Sesuatu yang sekilas saat seperti perlukan kekuatan untuk bercakap. Suara yang seperti baru lepas menangis. Entah, bulu meremang tiba-tiba tanpa ada satu apapun yang terfikir dalam kotak fikiran. Mungkin dia tidak sihat, ini bisik hatiku.
'Napa?'
.............
'Mick, Kasi tetap saja hati ko apa yang saya cakap'
Seluruh tubuh saya bergeggar. Namun masih tidak dapat menangkap apa-apa sebabnya. Tapi bila mendengar suara di hujung talian, ada tangisan yang tertahan-tahan. MAMA!! seluruh tubuhku menjerit.... dalam hati saya ... sedia ko mick.. bersedialah.... Jantungku berdetak laju. Aduii! betul ka apa yang sya teka ni?
'Bapa.......'
Bagai nak pecah kepala mendengarkan perkataan -bapa. Sah! bapa hantar pesan pasal sesuatu tentang mama. Saya sudah mengagak mama dimasukkan kembali ke hospital. Lebih jauh daripada itu, hati saya meneka-neka yang bukan pasal mama.
'Bapa tiada sudah........' HAAAAAAAAAAAA!!!!!.... Betul BAH??????

Tubbbbbbb! sedar-sedar saja tangan kesakitan yang amat sangat akibat tumbukan ke dinding. 2-3 minit terdiam. Tidak bercakap apa-apa. Masih memegang HP. Saya mengurut-urut dahi yang mengejap kukuh menambah tekanan sakit dalam kepala. 'Bah mick.... Itu saja ahh.. Kita sabar-sabar dan berdoa' 'Ok......' lalu saya matikan HP Panggilan telefon dan SMS mencurah masuk selepas itu. BAPA! tidak mungkin... Tidak mungkin.... Dan saya membuka kembali blog dan melihat kembali puisi yang baru saja selesai..... Dan saya bertanya sendiri 'Kenapa dengan puisi ini???'
....................................................

1 minggu lepas sebelum itu, bermimpi tentang matahari berdarah. Saya tanya seseorang. Katanya mimpi ini tidak baik. Kemudian bermimpi bapa lagi. Sedang memakai baju batik berwarna biru kesukaannya. Bapa cakap 'Saya jalan dulu'. Ramai orang menahan sehingga supaya bapa jangan pergi sehingga terjadi pergaduhan. Bapa menjadi sangat marah. Sehingga semua orang terpelanting entah kemana. Saya terpaksa berdepan dengan bapa. Pergelutan keras terjadi. Macam mana bapa tepis pun saya tetap pegang. Akhirnya, seperti bapa mengalah dan katanya 'Kasi lepas la ba saya jalan' Lalu bapa hilang dari pandangan....

............................................................

Sesampainya kami di kampung. Hati menjadi begitu sayu melihat baju yang dipakaikan di badan bapa adalah baju biru batik kesukaannya........ Sebentar melayan air mata dalam diam di sisi perbaringan bapa.. mengucup dahi bapa dan hatiku membisik perlahan...
'Pa, Selamat jalan.... Jumpa lagi'

Hari ini 2 dec 2008, genap setahun kepergian ayah.. Life goes on. Always in my heart.........

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home