TINGKALANON - TANDEK - MORION

Wednesday, October 26, 2005

Alkisah bila bapa bercerita. PART I

Bila terpandang gambar di bawah, tiba-tiba teringat cerita bapa entah beberapa tahun lepas. Ketika itu kakak Lyedd, mama dan saya menikmati senario petang bersama bapa. Kata bapa, usia saya waktu itu mungkin lebih kurang 2 tahun, berbadan bulat, gemuk dan comot. Ketika itu saya ditinggalkan bersendirian di rumah sementara mama dan bapa pergi mengerjakan kebun kelapa. Bila hari sudah hampir petang, mama dan bapa balik ke rumah dan mendapati saya tertidur dalam periuk belanga besar tanpa pakaian, diselimuti ketulan nasi, dengan tubuh montel yang terpalit seribu arang sambil tangan menggengam nasi! Dalam mulut saya masih ada sisa nasi yang tidak sempat ditelan. Nasib baik saya tidak tercekik waktu itu. Mama waktu itu cakap saya sangat kelaparan sebab tidak makan tengahari. Disebabkan terlalu banyak makan 'topod' saya tertidur kekenyangan. hehe.. Mendengar cerita bapa, pada mulanya saya bagai pecah perut untuk menangani kelucuan yang timbul. Dan kemudiannya, saya tiba-tiba rasa kasihan terhadap budak itu seolah-olah budak itu bukan diriku sendiri... Gambar di bawah benar-benar membuatkan saya teringat cerita bapa. Kakak Lyedd tidak mampu mendiamkan dirinya daripada ketawa panjang... :)

Kesiannyaa...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home