TINGKALANON - TANDEK - MORION

Wednesday, October 04, 2006

Beranda September - Sekadar Catatan

Tentang Aku:

Lembaran diari terbiar kosong beberapa muka. Aku mau mengisinya, mau mencatat sesuatu mengenai diriku tetapi aku gagal menemui siapakah aku dalam beberapa waktu kebelakangan ini...
Tentang Sehari-harian:
Aku hanya lelaki biasa... Tidak banyak yang dapat kukatakan apakah yang telah berlaku dalam hidupku. Aku gerunkan hal yang sia-sia telah kulakukan, dan yang akan mengangkat ke permukaan rasa sudah tentunya kata, kata mengekspresi hal kesia-siaan itu. Kerana itu aku takut pada kata. Ya, kata-kata yang bakal membisik di hujung pena, membual ke telingaku sendiri..
Tentang Kesihatan:
Aku masih mampu melepasi beberapa rintangan dengan kudrat yang sekadar cukup-cukup terdaya.. Beberapa hari yang lalu, beberapa minggu yang lepas, juga beberapa bulan sebelumnya atau tahun yang sudah-sudah. Mengingati bila waktunya aku gagal menjaga diriku membuatkan aku diserang kelesuan. Kerana aku tahu aku pernah sakit dan akan jatuh sakit lagi. Lesu kerana aku menyedari bagaimana keadaannya bila menghadapi hari-hari 'tidak baik'.
Tentang Kerja:
Hanya dapat kukatakan perjalanan di sebuah padang yang hijau dan rata. Kakiku belum menemukan lagi permukaan tanah yang meninggi sedikit untuk mengupayakan pandanganku menjangkau sedikit jauh atau seberapa jauh panorama. Letih sebenarnya cuma-cuma menongkat ibu jari kaki termanggu-manggu mengintai horizon di balik sana.
Tentang Emosi:
Sekalipun mampu mendiamkan ribut, geloranya tetap ada. Selebihnya senyum sahaja kerana reaksi yang tepat pasti menyembuhkan. Kemarahan sekadar mendekatkan diri dengan bahaya. Kemurungan menjelmakan ketidakpastian, kesedihan menunjuk ke jalan curam berbatu. Aku masih belajar bagaimana menjadi diri sendiri.
Tentang Cinta:
Seseorang mengatakan cinta itu datang;

kepada orang yang masih mempunyai harapan, walapun mereka telah dikecewakan, kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati, kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka telah disakiti sebelumnya dan kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangun kembali kepercayaan
Aku pernah percaya 'jangan berkata selamat tinggal jika masih ingin mencuba'. Aku pernah percaya 'jangan menyerah selama masih boleh ke depan'. Aku juga pernah percaya 'jangan sesekali berkata tidak mencintai orang itu selagi hati tidak boleh membiarkan dia pergi'. Sehingga kini aku masih memilih untuk percaya. Permulaan cinta ialah dengan membiarkan orang yang ingin dicintai menjadi dirinya sendiri. Adakalanya sudah tentu bukan untuk diriku. Tidak semuanya ini harus kuminta terjadi demi untukku. Masa depan yang cerah adalah berdasarkan masa lalu yang telah dilupakan. Cinta itu maknanya kerelaan. Lalu aku mengingatkan diriku agar tidak mengharapkan cinta ada balasannya. Biarlah sampai cinta itu tumbuh di hati seseorang. Jika tidak, sekurang-kurangnya ia tumbuh di hati sendiri. :)
Jam sudah menunjukkan pukul 2.20 am. Aku mahu berehat. Huaaaa!!! aku nak mengeliat sekejap. Ayark! salah urat, sakit bahu pulak. Gud nite!

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home