TINGKALANON - TANDEK - MORION

Friday, November 10, 2006

Isu Math dan Sains dalam Bahasa Inggeris dan Jambatan Malaysia-Singapura

Ada beberapa persoalan yang ligat bermain di benak berhubung dua isu ini. Tulisan ini biarlah saya mulai dengan petikan yang saya ambil daripada Akhbar Utusan Malaysia hari ini 10 Nov 2006.

"Menurut Hishammuddin, walaupun terdapat banyak desakan tetapi kerajaan tidak boleh menukar dasar itu ‘di tengah jalan’ kerana ia tidak adil dan boleh menganiaya pelajar yang sudah melaluinya."

Isu pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris sekali lagi menjadi isu hangat apabila beberapa pihak mempersoalkan dasar ini dan meminta agar dikaji semula. Walau bagaimanapun, PM menegaskan bahawa dasar itu perlu diteruskan. Penulis artikel menulis;

"Sebaliknya Perdana Menteri berpendapat, peluang yang diberikan kepada pelajar melalui pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris akan membolehkan pelajar mengukur keupayaan dan penguasaan sebenar mereka terhadap bahasa tersebut."

Seterusnya;

"Pada masa yang sama, beliau menarik perhatian bagaimana proses pembelajaran dalam bahasa Inggeris yang pernah dilalui, telah membantunya ketika bertugas di Kementerian Luar untuk berdepan dan berkomunikasi dengan orang asing."

Tulisan ini tidak bertujuan untuk mempertikaikan keputusan yang telah dibuat oleh kerajaan. Niat di hati hanyalah ingin bertanyakan beberapa perkara sebagai rakyat Malaysia. Pertanyaan ini sekadar bicara orang jalanan...
1. Bagaimana penggunaan Bahasa Inggeris dalam pengajaran Matematik dan Sains boleh menjadi kayu pengukur kepada keupayaan seseorang itu menguasai Bahasa Inggeris?
2. Dalam Matapelajaran Matematik dan Sains, apakah yang ingin dikuasai atau objektif yang ingin dicapai sebenarnya antara menguasai Bahasa Inggeris atau menguasai ilmu?
3. Apa pula yang ingin dicapai dalam pengajaran Matapelajaran Bahasa Inggeris yang diajar di sekolah? Ketika pelajar belajar Bahasa Inggeris dalam kelas, apa objektif pengajarannya?
4. Apakah dalam sebarang disiplin ilmu tidak dapat disampaikan makna ilmunya dalam Bahasa Melayu?
5. Jika projek jambatan yang menghubungkan antara Malaysia-Singapura yang diberi landskap baru dibatalkan atas alasan mengambil kira perasaan dan sensitiviti perasaan rakyat Malaysia, apakah konsistensi yang sama tidak dapat digunapakai dalam mengambil kira bantahan ahli akademik, pejuang bahasa dan pembesar negara?
6. Jika dasar diubah 'di tengah jalan' boleh menganiaya pelajar yang sudah melaluinya sebelum ini, apakah keprihatinan yang sama seperti ini tidak wujud ketika wang, masa dan tenaga sudah banyak dikorbankan oleh beberapa ramai individu yang terlibat (termasuk yang mencetuskan idea) dalam projek yang sudah memasuki fasa pemasangan stuktur?
7. Apa kejanggalan atau perbezaan ilmu ketika mendapatkan penyelesaian permasalaan nombor yang diajar dalam Bahasa Melayu (Dua bahagi Dua samadengan satu) dan dalam Bahasa Inggeris (two divide two equals one). Dimanakah kegagalan Bahasa Melayu menyelesaikan ilmu Matematik ini ketika proses pengiraan akhirnya dapat menemui jawapan 'satu'?. Dimanakah yang dikatakan kelebihan Bahasa Inggeris dalam mendapatkan jawapan 'one' untuk meletakkan bahawa permasalahan Matematik ini benar-benar telah selesai jika diajar di dalam Bahasa Inggeris?..
8. Menurut PM, beliau mengatakan "proses pembelajaran dalam bahasa Inggeris yang pernah dilalui, telah membantunya ketika bertugas di Kementerian Luar untuk berdepan dan berkomunikasi dengan orang asing." Maaf bertanya, Apakah beliau memperolehi kemahiran berbahasa Inggeris melalui penguasaan matapelajaran Bahasa Inggeri atau dapat bercakap Bahasa Inggeris setelah melalui penguasaan ilmu Matematik dan Sains yang diajar dalam Bahasa Inggeris?
Mungkin 'dasar kerajaan' dan 'projek kerajaan' dua perkara yang tidak sama tingkat kepentingannya di kaca mata kementerian terbabit. Tetapi kedua-dua isu ini adalah wajah kemajuan jatidiri Malaysia tetapi dalam medium yang berlainan.
Rasanya ingin bertanya lagi... Hmmm...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home