TINGKALANON - TANDEK - MORION

Friday, June 06, 2008

Minyak Dan Ketidaktentuan Ekonomi Global

Ini ialah beberapa fakta kenaikan harga minyak per liter di beberapa negara pengeluar minyak berbanding Malaysia.

UAE– RM1.19/litre
Eygpt– RM1.03/litre
Bahrain– RM0.87/litre
Qatar– RM0.68/litre
Kuwait– RM0.67/litre
Saudi Arabia– RM0.38/litre
Iran– RM0.35/litre
Nigeria– RM0.32/litre
Turkmenistan– RM0.25/litre
Venezuela– RM0.16/litre

MALAYSIA– RM2.70/litre

Petronas Malaysia mencatat keuntungan 70 BILLION RINGGIT MALAYSIA!! Bukan million. Kita mengeksport minyak bukan mengimport tapi masih terpaksa melonjakkan kenaikan harga mingak sehingga 40% ke 78sen. Mengapa Malaysia membuat perbandingan harga minyak negara bukan pengeluar seperti di Thailand dan Singapura? Jika negara pengeluar minyak seperti di atas boleh menjual pada kadar rendah harga minyak demostik dalam persekitaran kos sara hidup yang tinggi, bagaimana kita boleh terikut-ikut dengan ketidaktentuan harga minyak yang sengaja digembargemburkan sedemikian rupa. Yang pasti ada pihak lain yang sudah membuat congakan dan menggerakkan kumpulan yang pakar dalam membuat spekulasi pasaran.

Kenaikan harga minyak disebabkan oleh kegiatan spekulator dan kerajaan sekarang mmg mengakuinya. Namun mengambil bahagian dalam permainan spekulator dengan menaikkan harga minyak secara mendadak, ini adalah satu kerjasama dengan kumpulan spekulator dan reaksi yang menguntungkan pihak yang bakal melakukan penjajahan melalui tawaran bantuan ekonomi(dengan syarat) ke atas kerajaan2 kecil.. modus operandi untuk menyeluruhkan konsep pasaran terbuka seluruh dunia berpaksikan satu sistem ekonomi mutlak yang dikawal oleh kuasa besar... satu cita-cita yang boleh menghancurkan institusi kewangan dan masa depan ekonomi negara dunia ke-3 dan dunia secara keseluruhannya.

Waktu ini peperangan hanyalah satu alat menyebarkan ideologi. Tapi penjajahan ekonomi langsung menghakiskan identiti negara berdaulat. Bila kenaikan harga minyak menjadi tidak terkawal dan dengan sendirinya mempengaruhi sentimen pasaran yang semakin kusut, tindakan peniaga yang bercelaru menghadapi ketidaktentuan harga barang sekaligus membebankan para pengguna. Reaksi pasaran begini akan mengakibatkan tercetusnya rusuhan, ekonomi akan lumpuh.. Negara petualang memerhatikan dari jauh. Dan pada waktu ini ada pihak asing yang cuma menunggu masa mengoperasikan agenda tersembunyi menawarkan bantuan atau cara lain yangg tidak disedari terlalu manis untuk 'mengaktifkan' racun.. ini cara mereka untuk membuatkan negara2 kecil tidak terdaya melawan apa sahaja jari telunjuk mereka lakukan...

Peringkat ini Malaysia perlukan pemimpin yang dapat membuat jangkaan ekonomi yang tepat dan disusuli dengan perancangan yang berpaksikan fikiran yang jelas dan berpengetahuan. Jika tidak-, kasihan sungguh orang susah macam saya ni... Itu baru saya seorang yang mengeluh susah!

Bila minyak mula naik, kejutan domino akan menjangkiti sektor lain pula. kabinet pula sudah membayangkan takrif elektrik akan naik. Harga barang, kos pengangkutan turut sama mengambil bahagian menangguk air keruh. Kuala Lumpur menjadi kawasan yang semakin menyusahkankan orang orang yang sedia susah.

Saban hari pergi kerja naik motor Jaguh, sekadar mampu menggeleng-gelengkan kepala menoleh ke arah stesen minyak.

Labels:

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

ya..mick..nasib baik ko jaguh ja...klu mcm sya ni...adess...ba buli pinjam2 tu jaguh ka...

8:16 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home