TINGKALANON - TANDEK - MORION

Monday, August 11, 2008

Nak Berjimat Punya Hal...

Gambar Kombo tempat kejadian letupan tong gas lebih kurang hampir jam 11.

Abang-abang polis membuat kawalan perimeter.

Sempat berposing. Alahai perut yang sedia naik tambah naik lagi. Ni la penangan BBQ semalam. haha

Beginilah keadaan bonet kereta yang langsung rabak dek penangan letupan tong gas. Nasib baik tong NGV tidak meletup sekali.

Bumbung petronas yang berlubang akibat lantunan tong gas. Lubang kecil sebelah akibat terkena serpihan bingkai kereta.

Beginilah keadaan tong gas selepas meletup. Macam ikan pari daaa..

Orang ramai di megerumuni tempat kejadian

Ceritanya bermula begini:
Ketika itu saya berada di tempat kerja sedang sibuk download gambar BBQ dan mula menulis sesuatu untuk saya jadikan entry blog. Tiba-tiba satu letupan kuat bergema bagai bom meletup. Terasa momentum letupan tersebut menyapu ke muka saya yang berada pada jarak lebih kurang 100 meter dari tempat kerja dan tempat kejadian. Inilah kali pertama saya mengalami peristiwa satu letupan sekuat itu.
Lalu saya bergegas meninjau di mana agaknya letupan itu berlaku. Kerlipan lampu kereta polis di petronas mengesahkan pencarian saya. Keadaan berselerak dengan serpihan kereta. Kelihatan anggota polis sedang mengambil keterangan daripada pemandu kereta seorang lelaki cina lingkungan 40-an bersama isteri. Lalu kawan yang bertugas di petronas menceritakan peristiwa kejadian. Mengikut cerita, pemandu ini selesai mengisi NGV. Pemandu itu bertanya kepada petugas petronas dia hendak mengisi satu lagi tong. Rupanya dia hendak mengisi gas NGV ke dalam tong gas. Apa cerita!.... tong gas isi dengan gas NGV? Aduh! Semasa sedang mengisi tong gas, letupan berlaku. Mujur lantunan gas tidak mengenai pemandu. Agak-agaklah kalau terkena kepala pemandu tersebut, maunya tercabut kepala dia!!!
NI la kalau berjimat cermat yang keterlaluan. Agak-agak la kan... Beli tong gas baru RM27++. Nak jimat, isi pula gas NGV dalam tong gas boleh dapat harga serendah RM5. Hampir melayang nyawa. Ambillah iktibar. Berjimat cermat biarlah kena tempat. Barang-barang keperluan yang perlu diisi semula, ditukarganti, pergilah kepada sumber yang betul. Kasian tengok pasangan suami isteri tersebut. Mungkin penangan letupan membuatkan semangat mereka bertaburan di angkasa. Sedangkan momentum letupan merayap sejauh 1 batu, inikan dalam jarak beberapa kaki sahaja. Fuuh!! bahaya juga tong gas ni. Selepas ini, SERIUS!! berhati-hati dengan tong gas.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

mik.....! callingĀ²..! amacam life? ada contact bebudak lain tak?

11:35 AM  
Blogger Little Mike (LM) said...

Chong!!.. long time no see you.. Apa khabar? mana skarang? Setakat ni mcm biasa la.. skali skala kluar ngan syafik.. kekadang Mat Lan dtg kl. BAru nie dia kawin.

Ko apa crita.. ada masa jumpa2 la di mana sambil minum2...

nie email sya... jalimiksawatan@yahoo.com.. contact no nanti sya email. So, apa email ko?

6:16 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home