TINGKALANON - TANDEK - MORION

Sunday, November 09, 2008

Obama Mania

Saya tidak dapat berhenti menulis setakat ini sahaja mengenai Obama yang memberi impak terbesar dalam sejarah kempen Rumah Putih khususnya dan ombak Obama meriak menyapu seluas bumi.
Saya sangat tersentuh, semacam memberikan keharuan yang menyesak dalam sanubari bagaimana dunia melihat seorang lelaki seperti Obama...
Di satu sudut di bumi Amerika di sebuah bangunan Lincoln Memorial mereka bersatu memberikan sokongan kepada presiden Obama dengan statement - Congratulation President Obama - Change Won't be Easy but... TOGHETER, AS ONE WORLD, YES WE CAN!
Di kawasan Asia Barat, kawasan yang sudah lama sinonim dengan perasaan kebencian terhadap Amerika, seorang lelaki yang memiliki sebuah salun kecil di Kaherah mengatakan beliau sangat lega dengan kemenangan Barack Obama. "Melihat Obama seperti melihat diri sendiri - memiliki wajah seperti kita, salah seorang daripada kita dan memerintah dunia. Obama, dengan anda semoga akan menamatkan kekecewaan kami dan biarlah kami merasa selamat dengan anda"" Demikianlah bagaimana rapatnya penerimaan mereka terhadap Obama dalam emosi mereka yang selama ini keras membeku terhadap apa sahaja perkara yang boleh dikaitkan dengan Amerika.
Seorang aktivis dari Mesir yang kerap menjadikan Amerika sebagai sasaran kritikan, beliau berkata " Saya menitiskan air mata apabila mengetahui Obama menang kerana ia memberikan kepada saya satu harapan baru bahawa orang yang baik akan menang, yang mana dalam dunia ini orang baik jarang menang"
Jika rantau ini yang telah bergolak zaman berzaman, dikeraskan hati mereka dengan permusuhan dan hilang hormat akibat penindasan kuasa dan kerakusan mampu memberikan ruang kepada kata-kata terbaik seperti ini, ia harus juga dapat memberikan satu dimensi selangkah ke depan bahawa sebenarnya bumi ini sentiasa ada ruang untuk satu masa yang aman dan sentosa jika masyarakat lebih sedar akan keperluan untuk saling hormat-menghormati dan saling mengasihi sesama.
Kemenangan Obama membuka pintu hati perbezaan dan semoga pentabiran beliau akan membawa keada keadaan lebih bertambah baik dalam erti kata permuafakatan atas dasar rasa hormat di antara bangsa-bangsa dan seluruh kerajaan.
"Jika musuh menampar pipi kirimu, berikan juga pipi kananmu" - siapa dapat membalas kejahatan dengan kebaikan, siapa yang dapat bersabar dengan kemarahan, siapa yang dapat menangani kekerasan hati dengan kelemahlembutan, siapa yang dapat menyuluh lidahnya daripada kata-kata pedas, siapa yang dapat memberikan akal budi terhadap langkahnya......... ia memelihara dirinya daripada KESUKARAN.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home