TINGKALANON - TANDEK - MORION

Friday, October 24, 2008

Catatan Kimaragang terhadap Blog YB Zulkifli Noordin

1. Kita tidak lupa Mahathirlah orangnya yang menghancurkan insitusi Raja-Raja Melayu dengan pindaan Perlembagaan pada tahun 1980an;
Pindaan perlembagaan apa yang dilakukan sehingga pada pendapat YB 'telah menghancurkan' institusi Raja-Raja Melayu?' Kedudukan kuasa Raja-Raja dalam perlembagaan? Kedudukan Raja-Raja yang mempunyai hireraki menduduki Balairong Seri sebagai Ketua Negara (YDPA)? Kedudukan kuasa Raja-Raja (khasnya DYMMYDPA) memperkenankan lantikan jawatan utama dalam Perkhidmatan Awam? Kedudukan Raja-Raja dalam memerintah negeri masing-masing? Atau adakah telah mengubah kedudukan YDPA sebagai Ketua Agama Rasmi Islam? Ampun Tuanku. Mohon patik menyentuh sedikit mengenai pindaan perlembagaan mengenai institusi Raja-Raja. Pindaan yang dibuat ketika itu, memang benar Tun Mahathir (PM waktu itu) bertanggungjawab. Pindaan itu cuma melibatkan kod etika dan tingkah laku agar institusi Raja-Raja tidak menyalahgunakan kedudukan. Seingat saya, pindaan berkenaan berkaitan dengan kekebalan diraja yang tidak membenarkan sebarang tindak-tanduk raja disabitkan di mahkamah. Raja-Raja dan kaum kerabat mempunyai kekebalan undang-undang sehingga jika ada kesalahan jenayah yang berlaku, mahkamah tidak mempunyai bidang kuasa untuk membicarakannya atau sesiapapun tidak boleh mengambil tindakan undang-undang. Oleh kerana ada kes-kes tertentu melibatkan perlakuan jenayah serius, atas kesedaran bahawa sebarang perbuatan jenayah harus memberikan keadilan kepada mangsa, maka Tun Mahathir memindah perlembagaan yang membolehkan perbuatan jenayah dapat disabitkan, dibicarakan agar tidak berlaku sebarang percanggahan dalam kod etika dan Hukum Islam. Pengubalan itu sendiri bertujuan untuk memelihara KEHORMATAN institusi Diraja daripada dipertikaikan sehingga membawa kepada kejatuhan sebagaimana yang berlaku kepada pemerintahan monarki di Nepal. Ini bukan untuk menghancurkan malah untuk mengukuhkan isntitusi diraja agar sentiasa terpelihara. Dan sehingga kini institusi beraja bertahan memayungi negara. Ampun Tuanku! Patik pacal hina menjunjung ke bawah duli. Mohon belas kasihan, patik mencelah. Dirgahayu Tuanku.

2. Kita tidak lupa Mahathirlah orangnya yang menghancurkan institusi kehakiman dengan pemecatan haram Tun Salleh Abas;
Pemecatan 'haram' Tun Salleh Abbas? Benarkah kerana pemecatan individu inilah yang benar-benar membawa makna kehancuran kepada seluruh institusi kehakiman? Apakah pemecatan itu dilakukan dengan tidak bersebab? YB bercakap mengenai badan kehakiman yang mana YDPA mempunyai kuasa memperkenan lantikan Ketua Hakim Negara, dan pemecatan Tun Salleh Abbas berpunca daripada kurang senang YDPA waktu itu terhadap Tun Salleh Abbas. Adakah YB telah meminta perkenan ke Bawah Duli Yang Maha Mulia menyentuh semula kes Tun Salleh Abbas dengan melemparkan tuduhan bahawa kes pemecatan tersebut YB kaitkan dengan kehancuran institusi kehakiman yang diketuai oleh Agong sendiri? Kes tersebut melibatkan privasi AGONG KETIKA ITU!!! Tun Salleh Abbas menegur YDPA berkenaan bunyi bising diakibatkan oleh kerja-kerja baikpulih kediaman Agong. Pemecatan sebeginikah yang membawa kepada KEHANCURAN badan kehakiman? Majlis Peguam menyentuh mengenai agama Islam, apakah klasifikasi YB akan kes ini? Bukankah sikap Majlis Peguam ini dengan sendirinya juga memberi kesan kepada kredibiliti badan kehakiman itu sendiri?

3. Kita tidak lupa Mahathirlah orangnya yang mencemar institusi Islam; menghina Nabi, memecat Mufti dan mempertikai hukum Islam;
Saya tidak berniat untuk menyentuh kes ini kerana saya adalah Non-Muslim. Biarlah Anda sesama Islam memikirkan, menghalusi dengan hemah berkaitan statement YB ini.

4. Kita tidak lupa Mahathirlah orangnya menghancurkan kuasa politik Melayu dengan persempadanan semula kawasan pilihanraya setelah pembangkang menang besar dalam pilihanraya 1999 sehingga menyebabkan tidak ujud lagi kawasan majoriti Melayu mutlak, sebaliknya pengundi bukan Melayu menjadi pengundi penentu;
Apakah tujuan persempadanan semula kawasan pilihanraya? Bukankah ini bersebabkan alasan yang kukuh bahawa HANYA PENGUNDI YANG BERDAFTAR di kawasan tersebut sahaja dibenarkan mengundi. Pengundi yang bukan berdaftar di kawasan berkenaan kena memberikan undi di tempat asal mereka (mereka bukan tidak dibenarkan mengundi pun!!). Bukankah persempadanan semula telah memberi manafaat kepada PR dalam menawan 5 negeri dalam PRU12 baru-baru ini (malah kemenangan PR lebih besar daripada kemenangan pembangkang tahun 1999)? Undi yang diberikan kepada PR bukan ditentukan oleh kuasa politik Melayu. Persepsi rakyat yang berbilang bangsa terhadap perubahan yang akan menentukan siapa yang lebih layak menerajui kerajaan. Bahana yang lebih besar yang sebenarnya LEBIH MEROSAKKAN POLITIK MELAYU atau dalam mana-mana bangsa dunia pun ialah ketamakan, kerakusan, kemewahan, keangkuhan, ketaksuban, fitnah tomahan, pergeseran sesama manusia tanpa noktah. Jika gejala ini dibuat perbandingan, apalah sangat persempadanan semula pilihanraya???

5. Kita tidak lupa Mahathirlah orangnya yang mengajar kita kurang ajar dengan bersikap kurang ajar terhadap YAM Tunku Abdul Rahman;
Jika benarlah persepsi YB akan konsep 'kurang ajar', dan jika itulah yang dikatakan kurang ajar, masihkan saudara beranggapan bahawa YB telah mendapat ilham untuk melakukan pula sikap kurang ajar atas alasan YB telah diajar untuk melakukannya?? Serendah itukah martabat manusia sehingga boleh dijustifikasikan sebagai boleh melakukan kurang ajar dan boleh meneladani kerana orang lain telah melakukannya? Contohnya: (Konteksnya saya ubah sedikit) saya tidak lupa si A lah yang mengajar saya membunuh kerana si A telah melakukan pembunuhan terhadap si B? Serendah begitukah kita sehingga boleh semudah meneladani pula sikap orang lain? Jika demikian di mana kekuatan akal kita? Oh! maksud YB, YB mengaku YB adalah produk kepada sikap kurang ajar, begitu? Dan saya rasa tidak!. Tidaklah pula saya mengiakan kenyataan YB bahawa Tun Mahathir bersikap kurang ajar. Saya ingin tahu apakah sikap kurang ajar sebenarnya yang telah dilakukan terhadap YAM Tunku Abdul Rahman? Berikan sejarah yang berdasarkan fakta, bukan emosi kerana berlainan fahaman politik.

6. Hari ini kita melihat Mahathir bercakap dan berkokok seolah-olah beliau bersih suci dan tidak pernah melakukan sebarang kesalahan; sedangkan tangan beliau kotor berlumuran dengan najis-najis mengotorkan Islam dan bangsa Melayu.
Sekali lagi, sebenarnya hal yang melibatkan dosa pahala, kotor-suci saya sentiasa permudahkan dalam akal saya. Tidak ada sesiapa pun yang TIDAK MELAKUKAN DOSA. Sedangkan YB sendiri tidak akan mengatakan 'saya BERSIH DARI DOSA' dan dengan itu saya berhak mengatakan Tun Mahathir kotor dan berlumuran najis yang mengotorkan Islam dan Melayu'. Saya juga adalah manusia yang lemah di hadapan Tuhan. Saya berhak ditegur. YB BERHAK menegur demi kebaikan jika orang lain melakukan kesilapan. YB TIDAK BERHAK mengambil sikap MENGHAKIMI.

7. Kepada Mahathir saya nasihatkan supaya ..bertaubatlah..gunalah masa tambahan yang diberi ALLAH untuk menambahkan 'amal ibadah..
Ini saranan YB. Pada peringkat ini, saya sentiasa berusaha memusabahakan diri. Nasihat yang YB berikan ini juga sangat berguna untuk saya dan diri YB sendiri. YB lebih memahami konteks nasihat ini dan YB juga tidak dapat lari daripada saranan YB sendiri.

8. Rumah dah nak halau pergi..kubor dok panggil mari-mari..
Hanya ini sahaja yang MAMPU SAYA KATAKAN... AJAL di tangan TUHAN. YB memandang remeh kehidupan yang dianugerahkan ALLAH kepada orang lain.

9. MAHATHIR..PLEASE KEEP QUIET..
Apakah track record YB dalam Malaysia untuk menyuruh seorang negarawan seperti Tun Mahathir supaya menutup mulut daripada memberikan nasihat, kritikan dan idea? YB sendiri tidak terdaya untuk menutup mulut daripada memberikan idea, kritikan dan pendapat terhadap orang lain. Saat ini pun saya sedar bahawa saya sendiri telah memberikan maklumbalas terhadap artikel YB. Maknanya saya, YB, Tun Mahathir atau sesiapapun tidak dapat tidak, akan memberikan reaksi sama ada bentuk kritikan, idea atau pendapat. Atas kapasiti begini, saya tidak boleh mengambil pendekatan untuk meminta YB ... PLEASE KEEP QUITE. YB BERHAK untuk bercakap bagi pihak YB.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home