TINGKALANON - TANDEK - MORION

Sunday, May 17, 2009

Malaysia Di Ambang H1N1

Mulanya meletus di Mexico. Satu tempat yang begitu jauh jarak geografinya dengan Malaysia. Ada sedikit kebimbangan saya mengenai virus tersebut memandangkan telah mengorbankan sejumlah 59 pesakit dan semakin meningkat. WHO kemudian mengambil langkah begitu proaktif dalam menangani virus ini sehingga pada hemat saya mungkin boleh dibendung. Seluruh pintu masuk negara-negara dunia memperlihatkan komitmen mengekang virus ini menular masuk memberirkan keyakinan usaha begini mungkin mampu menyekat wabak merebak.

Reda seketika kemudian kembali menyerang negara Amerika Latin yang lain dan mulai menular ke US. Saya masih merasakan Malaysia tidak selamat. Kebimbangan saya mulai timbul dan saya seperti dapat merasakan ada sesuatu yang sedang bergerak senyap mendekati Malaysia. Kekhuatiran ini bermula apabila Australia mengistiharkan langkah berjaga-jaga. Hati saya berkata 'Wah! semakin dekat'. Saya semakin terkejut bila Thailand pula mengeluarkan kenyataan negaranya kini diancam virus H1N1. SAH! Wabak ini bergerak bagai musuh yang mahu menelan sesiapa sahaja. Sambil saya berharap Malaysia berkemampuan untuk membendung 'benteng' negaranya daripada ditembusi virus, akhirnya 2 pelajar yang baru pulang dari AS dikuarantin di Hospital Pulau Pinang kerana dikesan virus H1N1.

Dunia di ambang kritikal. Blog ini sangat-sangat berharap semoga Malaysia berjaya melepasi saat getir dan mengembalikan perasaan selamat di kalangan rakyat daripada sergahan virus ini.

Ya Tuhan... Lindungi kami, lindungi Malaysia, lindungi juga bumi dan sertailah segala usaha para petugas kesihatan di mana sahaja mereka berada.

3 Comments:

Blogger FL Feinier said...

Habis lah saya cni Penang... huhu..
(^_^) Palis-palis..

1:02 PM  
Blogger Little Mike (LM) said...

FL Feiner..
Hati2 di sana. dekat sudah tu.. palis-palis hehe... selalu mengambil langkah berjaga-jaga.

1:32 PM  
Blogger Pelangi said...

di sabah mcmana? Selamat ka?..huhu takut juga...
FL ko jangan balik sabah..hehehe

7:34 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home