TINGKALANON - TANDEK - MORION

Wednesday, April 08, 2009

Kisah Yang Tidak Ingin Saya Kenang

Saya terusik dengan entry Dr. Nelson 'Isai Amu Insan Manakau?"di blog Kimaragang Wagunya. Lalu saya teringat sesuatu. Ada perasaan 'terganggu' tapi saya cerita saja. Ini kisah yang selalu menyedihkan hati saya. hehehe. Pernah saya 'mencuri' duit.. Inda tau mencuri ka apa tu... Kici lagi ba sya. Masa tu walaupun saya tidak mencuri tapi asal hilang duit dalam rumah, naaa.. saya la kunun pencuri dia. Menangis saja karaja saya kana tuduh mencuri.

Satu hari saya betul-betul 'tidak bernasib baik' ternampak duit rm50 saaana atas lantai. Masa itu saya sudah beranggapan kalau mata saya ternampak duit itu pun mencuri namanya. haha. trauma ba sebab fikiran sya terbiasa sudah kana cop suka mencuri. Apa lagi saya ketakutan. marah-marah saya kenapa itu duit yang tercicir ada dekat dengan saya pula. 'Mesti la kana cakap mencuri lagi ni' bilang hati saya.

Apa sya buat, saya ambil tu duit, lari masuk hutan dan kasi tanam bawah pokok. Inda tau apa mo buat ba sama tu duit. kasi balik pun sah kena rotan!! Tengahari tu bapa mama balik dari tamu. Teda barang dorang bili (beli). Mungkin sudah membeli mangkali tu tapi tingu-tingu teda duit bikin bayar. Aduii... Tu duit mangkali yang tercicir. Bagagar la jantung sya. Sya nampak mama bapa sibuk membungkar rumah. Mama menangis-nangis... Lepas tu teda lain kana tanya saya la. Bapa bilang "Ada kau ambil ka tu duit?". Saya bilang "Tiada tapi saya ada jumpa". Terus bapa pegang bahu saya (ades macam mau tekencing pun ada) dan tanya "Mana sudah?". Saya bilang "Saya tanam".. Hahaha mulau karaja. Sudah la garang bapa time tu. Terus bilang bapa "Bawa saya tempat ko tanam duit". Saya dengan muka inesen pun kasi tunjuk laaa. Sudah dapat tu duit bapa bawa sya balik.. Sya lihat mata bapa mulai bergenang air mata. Dia bilang "Ini saja duit kita ni yang ada".

Saya ingat senang hati la saya akhirnya dapat juga pulangkan duit. Teedaaaa yoooong.... Kana rotan juga... Sedih butul saya. Terus saya sendiri membesar trauma dalam jangka waktu lama juga, buruk sangka sama diri sendiri dan sentiasa inda tanang.. lama juga bo. NAR! inda siuk pula sya mo ingat ni. hahahaha. Macam momuromou pun ada kalau balik-balik saya ingat. Kisah sedih-sedih begini pun, saya masih tidak terfikir dan tidak akan pernah berfikir untuk salahkan sesiapa apa lagi kepada kedua orang tua. Kita perlu dewasa.

12 Comments:

Blogger Umar Safri said...

kisah yg amat nostalgik yg kdg2 membuatkan kita menjadi seorang yg apologetik. biasalah, apb ibubapa masih muda, agak marah2 syg sikit. tapi, jauh di sudut hati mereka ingin melihat kita tersenyum apb sudah dewasa...

8:56 AM  
Blogger AragangTandik said...

Aik ya lah, kadng kita nda sedar perbuatan kita menyakiti hati anak2. Kata2 tekeluar dari mulut terutama waktu marah, kita sangka nda apa2 tau2 membawa kesan mendalam rupanya.

9:01 AM  
Blogger Little Mike (LM) said...

sedang saya membaikpulih artikel tanpa sedar sudah ada 2 komen rupanya.

Umar.. iya betul. ibu bapa itu permata hati. kalau bukan tangan ibu bapa yang mengajar, siapa lagi. Kita perlu dewasa dalam fikiran bila sudah besar panjang untuk semua bentuk didikan ibu bapa.

AragangTandik... waktu saya kecil, asal bapa mama marah saya terus ingat memang saya benar2 salah. bila saya sudah besar, saya tetap memandang mereka tidak bersalah dalam mendidik anak. Hiba hati saya bila suara itu sudah 'hilang' separuh. Waktu saya rasa diri saya betul pun saya tetap perlukan teguran. ada masanya betul kita rasa tapi salah dalam cara kita.. Ada masanya betul cara kita tapi salah cara berfikir. Jadi kepada ibu bapa juga kita 'berteduh' mencari banyak2 makna kehidupan

9:17 AM  
Blogger JMimie said...

First time sya dgr ni cerita 'dulu', hati sya sebenarnya tersentuh..bila da second time baca balik ni cerita, hati saya lagi tersentuh...hee

Siapalah kita tanpa ibu bapa...GB everyone!

9:43 AM  
Blogger aranam said...

Benar, siapalah kita tanpa ibu bapa. Saudara beruntung kerana melihatnya dari sisi yang begitu baik sekali. Membaca entri ini, saya tersenyum, kemudian termenung...jauh.

11:52 AM  
Blogger Furen Laoshi said...

LM,
Pengalaman mendewasakan kita. Itu la, saya rasa kebanyakan kita ini mempunyai ibu bapa yang agak garang dan tegas, setelah meningkat usia, kini saya terfikir, diaorang buat begitu terutama apabila diaorang berasa sangat lemah, kegarangan dan ketegasan mereka pada saya (merujuk ibu bapa saya) cuma satu penyamaran. Kami pun dulu selalu kesempitan wang. Tapi masih mampu beli baju baru setahun skali. Sekarang ni, bukan la tembirang tapi bila2 masa pun saya buat kalau saya mahu..tapi tiap2 kali saya spend duit, fikiran saya melayang sekejap zaman dulu2...makan pun ada masanya nasi saja. Mongunang oboh. Taruh air panas sampur gula saja. Hmmm

12:07 PM  
Blogger IsOn said...

;) songkuro karaat (sokikiro poma ong araat bo) ot tidi om tama daton, amu adapat daton monolikud om amu mongorumat daalo, tu aso daton ong okon ko yaalo.

Okon poma ko pinokianu daton dot nosusu sid taatanga sirang dot musikin kenongko araat ot bubuatan dot meleeng nga aso i jalan daton monginsala isai2.

Kikiawi dino waro i ralan tawasi ituduk do Kinoringan kumaa id daton, ong sumodiw tokow banar Dau.

Iti tuturan nu siti diti LM, ikau ko i meleeng nu nga okon ko nakasala nga gisom amu nokopiarati tiya diri. Adi aso i panasalan.

Monorima kasi nogi sid Kinoringan tu, iri no kangku notudukan ko id kowosian. Om sampai nakadapat mongompuyai dot pongitungan om ginawo tongo kinoruangan. ;)

7:28 PM  
Blogger lintang said...

Pengalaman adalah guru terbaik untuk kita .salam kenal

7:49 PM  
Blogger Little Mike (LM) said...

Jmimie.. saya suka ulangi frasa yang kita smua kongsikan bersama... SIAPA LAH KITA TANPA IBUBAPA... mereka itu yang terbaik dalam kejadian kehidupan kita di dunia.

Aranam... terima kasih atas kunjungan dan komentar. Tulisan2 saudara juga banyak membantu saya melihat dari satu sisi yang baik. teruskan menulis

furen... kita didewasakan oleh ragam pengalaman yang pelbagai dan jika kita tidak berhati2 menyaringnya, kita gagal menemui jawaban yang sesuai.. saya sangat tersentuh dengan kenangan klasik 'mongunang'.. hehe kalau dulu mongunang pakai garam saja campur air masak supaya senang telan... sedap ba juga makan begitu. terima kasih atas perkongsian yang baik... biar la apa sahaja yang kita tempuhi kita perlu dewasa...

ison... setuju oku dika. Songkikiro poma 'karaat' (ong obuli mangan tokow boroso araat bo) nga pasti waro tujuan it mmongowit kowowosian sid koposion tokow..

jangan lupa pesan ibu bapa dan pandai2 kita bergabung fikiran dengan ibu bapa kita supaya dapat memperolehi hikmat...

lintang.. salam kenal. pengalaman itu adalah guru terbaik kita. terima kasih atas kunjungan. saya telah bertandang ke blog anda dan mendapati gagasannya begitu baik untuk dimanaafat dan dikongsi semua.. sila datang lagi.. :)

7:46 AM  
Blogger Al-Rashid Zulkefli said...

hahaahaahaha!

Saudara,
kenangan waktu kecil yang membahagiakan!
;p

11:01 PM  
Anonymous Anonymous said...

sedih ni kenangan ko... sia pun ingat juga ada kenangan mcm ni... bagus lagi ko bapa sj yg rotan... kalau sia... pinsupan bo... mama sia dgn yg tukang curi itu sendiri yg turut belasah cukup2. yg tukang curi tu duduk d belakang mama sia masa mama tanya sia itu ini, dia pula genggam penumbuk kalau sia kasi tau bilangnya memang lepas mama keluar rumah, dia belasah sia pula. celaka btl oo... sudah la dia curi duit mama, tabung sia pun dia kasi pecah. lepas tu dia kasi tau sia yg curi tu duit semua. benci betul bila sia ingat sekarang...

4:08 PM  
Blogger Little Mike (LM) said...

Meet Uncle Shah..
jika terkenang kembali.. memang klasik dan bahagia juga bah.. :)

SURINIT...
ainaa.. kin sakit ati juga tu.. hehe.. nasib baik ko inda taradah dia. apa pun, nasib baik kita ada cara yg sesuai untuk kita kendalikan dengan sudut positif termasuk berjaya melepasi 'emosi kacau' sewaktu kita belajar membesar. Pengalaman itu baik kan?..

12:19 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home