TINGKALANON - TANDEK - MORION

Monday, June 30, 2008

Fikir-Fikir

1. Selepas seminggu daripada ugutan bunuh yang diterima, DSAI ke Kedutaan Turki untuk mendapatkan perlindungan kerana bimbangkan keselamatannya. Tiada laporan polis dibuat pada hari tersebut (semasa ugutan bunuh diterima). Kenapa tidak minggu lepas lagi?
2. Mendakwa telah ditawarkan perlindungan oleh kedutaan Turki. Semalam Duta Turki menafikan dan menjelaskan Anwar yang datang sendiri dan kedutaan memberi ruang kepada Anwar atas dasar kemanusiaan.
3. Mendakwa Peguam Negara, Tan Sri Abdul Ghani Patail dan Ketua Polis Negara memalsukan keterangan berkaitan dengan kecederaan yang dialaminya pada tahun 1998 dan 1999 dan hari ini beliau membuat laporan polis berhubung kes tersebut. Selepas 10 tahun? Kenapa tidak dari dulu? Malah beliau tidak menyebutnya sedikit pun hal tersebut. Beliau asyik berkempen mendedahkan kepincangan kerajaan tapi tidak pula membangkitkan hal tersebut malah beliau lebih seronok melakukan siri jelajah bertemu rakyat dengan pidato yang berapi-api di samping sibuk membuat tawar-menawar demi untuk meraih sokongan MP BN supaya menyertainya.
4. Mendakwa Malaysia tidak lagi merupakan tempat yang selamat baginya. Selepas beliau dibebaskan dan dibenarkan kembali berpolitik, tidak ada kes yang boleh dikaitkan apa yang didakwanya sebagai 'tidak selamat'. Malah beliau berkesempatan menonjolkan karisma diri sehingga 5 negeri tumbang ke tangan pembangkang. Anwar ada di sana merasakan keseronokan menawan lima negeri malah sering berkempen dan berpidato di Lembah Pantai sehingga menyaksikan Datuk Sharizat kalah di tangan Nurul Izzah Anwar Ibrahim dalam PRU12 baru-baru ini. Erti kata lain beliau terlalu bebas di bumi sendiri bersama para penyokong kesayangannya. Sehingga kini tiada sesiapapun yang mengganggunya kecuali laporan polis yang dibuat pembantunya.
5. Sekali lagi mendakwa bimbangkan keselamatan keluarganya. Anwar memilih untuk bersembunyi di kedutaan Turki sementara isterinya, Datin Wan Azizah bersama anak-anak sibuk mempertahankan suaminya di luar sana. Kasihan melihat ibu yang lembut wajahnya bersama anak-anak yang manis-manis belaka menepis dan berjuang segala apa yang didakwa tomahan semata-mata... Ternyata mereka lebih berani daripada Datuk Anwar.
6. Semasa laporan polis dibuat oleh pembantunya, beliau tidak dapat dikesan malah tiada kenyataan rasmi dibuat olehnya sebagaimana lazimnya. Pilihan yang DSAI ada ialah BERSEMBUNYI seketika kemudiannya bila beliau keluar dari tempat persembunyian, beliau membuat laporan polis sebagai membalas laporan polis yang dibuat pembantunya. Tindakan tidak konsisten ini menjejaskan kekuatan karismanya. Datuk Chua Soi Lek berani mengaku kesalahannya. Lebih daripada itu beliau menjadi insan yang klasik dengan cara tersendiri, seawal pagi membawa isterinya bertemu Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi dan membuat pengakuan ikhlas akan kesalahannya. Ertinya Datuk Chua Soi Lek telah maklum dan faham serta bertanggungjawab terhadap apa yang disedarinya sendiri. Itu kalau bercakap soal MENYEDARI DAN MENGAKUI KESILAPAN. Tidaklah saya bermaksud Anwar perlu melakukan hal yang sama kerana blog ini masih tidak memandang beliau telah melakukan apa-apa kesalahan. Cuma bukankah sangat baik Anwar mempertahankan dirinya jika benar beliau tidak melakukannya. Saya ingin beliau berani jika beliau di pihak yang BENAR. Berjuanglah membuktikan kebenaran demi maruah. Akhirnya beliau terjebak dengan percaturannya sendiri. Sebagai seorang pemimpin, sepatutnya beliau tahu prosedur bagaimana mempertahankan dirinya.
7. Anwar mendakwa tiga orang terbabit dalam konspirasi menjatuhkan maruah dan karier politiknya. Menurutnya, gambar yang didedahkan oleh Datin Seri Wan Azizah dalam telefon bimbit miliknya adalah bukti penglibatan individu terbabit. Individu tersebut dikenalpasti sebagai Datuk Azalina Othman, Datuk Sharir Abdul Samad dan Datuk Seri Mustapha Mohammed termasuk pegawai yang bertugas dengan Datuk Seri Najib Tun Razak. Bagaimanapun kesemua mereka menafikan mengenali Mohd Saiful Bukhari Azlan, lelaki yang membuat laporan polis terhadap Anwar. Melalui pengamatan penulis, gambar yang didedahkan tidak lebih daripada sekumpulan perwakilan pelajar IPTA mengambil peluang bergambar bersama tokoh-tokoh besar tanahair dalam majlis yang bersifat kemahasiswaan. Saya pernah menyandang jawatan Naib Presiden Majlis Tertinggi Mahasiswa Kolej 12 (MTM) , Timbalan Presiden dan dalam satu pemilihan, saya dilantik menjadi Presiden tanpa ditandingi (kemudian saya menolak jawatan tersebut) dan banyak terlibat dengan program-program melibatkan menteri-menteri. Peluang bergambar bersama VVIP antara beberapa kemestian dalam mana-mana sesi majlis untuk disimpan sebagai kenangan atau sebagai pembakar semangat dalam mengadaptasikan mentaliti dan karekter kepimpinan. Jika saya berpeluang menjadi calon pembangkang (kononnya la) sudah tentunya saya direject kerana dianggap ada konspirasi dan kaitan dengan kerajaan BN. Itu kalau saya bercakap soal ada orang yang paranoid memanipulasi sesuatu yang cuma berdasarkan sekeping gambar!!!
8. Apa lagi selepas ini??

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home