TINGKALANON - TANDEK - MORION

Wednesday, June 11, 2008

Kerajaan Persekutuan: RM1 Billion Untuk Sabah

Pernah suatu ketika dulu, dalam satu gurauan rakan-rakan "Apakah yang anda buat dengan wang 1 juta?" Dengan sejumlah wang itu, kami berkongsi jenaka dengan pelbagai mimpi-mimpi yang indah, cita-cita besar untuk majukan keluarga, kampung, apa sahaja yang mampu menguntungkan generasi masa depan dan pelbagai lagi reaksi terhadap kehidupan elit yang dinikmatikan oleh orang kaya tidak terlepas menjadi impian kami juga (namun jauh di lubuk hati, tetap ada bisik kalaulah ada peluang memiliki wang sebanyak itu *hmm*). Seperti lega seketika semacam perasaan seronok meraja di hati dikerjakan oleh angan-angan yang lebih tinggi dari Gunung Kinabalu, membuak semangat ke cakerawala berbintang-bintang. Haha.. Kemudian terdiam seketika.. beberapa lama.. melayan emosi yang sayup bergema entah dari arah mana, bersuara perlahan-lahan mendekat ke sanubari 'selamat kembali ke bumi'...
Itu baru beberapa angan-angan yang mampu kami mimpikan. Itupun dapat dirancang-rancang dalam minda sesuatu harapan yang berguna untuk masa depan. Cuma bezanya, itu cuma sebuah cerita yang tidak berkesudahan. Akhirnya perasaan kasihan pada diri sendiri mengakhiri deretan kisah dongeng. Mimpi sampai di situ sahaja.
Hari ini, MICKEY'S CORNER ingin membuat anjakkan persoalan tersebut ke satu tahap untuk merelevensikan harapan dan masa depan rakyat Sabah. 'Apakah yang Sabah akan lakukan dengan sejumlah wang 1 Billion Ringgit Malaysia??' Kali ini, RM1 billion bukan baru diangan-angankan (malah dua puluh kali ganda jauhnya jumlah wang yang anak-anak muda itu angan-angankan) sebagai hadiah daripada kerajaan Persekutuan. Kerajaan Persekutuan sudah menyalurkan sejumlah wang itu kepada kerajan Negeri Sabah untuk tujuan memacu infrustruktur dan soiso ekonomi termasuk mengendalikan beberapa isu yang kronik seperti isu PATI. Pasti pengumuman sejumlah wang seperti itu sudah mula membuatkan segelintir pihak tidak senang duduk. Sangat ramai yang mampu melihat itu satu peluang yang sangat baik untuk rakyat Sabah namun MENTALITI akan menentukan sejauh mana makna "peluang" itu diklasifikasikan mengikut variasi hala tuju, identiti cita-cita, dan kepentingan mengikut standard moral dan etika pengurusan.
Seperti yang saya katakan sebelum ini, kita ada kerajaan yang kita wakilkan melalui undi. Sejumlah besar personaliti yang kini bergelar Yang Berhormat adalah institusi yang bertanggungjawab terhadap segala saluran yang memberikan justifikasi masa depan negeri Sabah. Sebelum ini saya ada bercakap dan bertanyakan mengenai sejauh mana perkembangan N5. Tandek setakat ini dan hala tuju kepimpinan YB Puan Anita Baranting (maaf kalau saya terlepas jika ada gelaran kerajaan negeri). Apakah peranan YB N5.Tandek untuk menjadi sebahagian daripada perancangan RM1 billion ini?? Bonus berganda jika diambil kira perancangan DEB dan Rancangan Malaysia ke-9 termasuklah juga suntikan inisiatif kerajaan negeri yang sudah diperuntukkan untuk setiap kawasan pilihanraya. Bagaimana peluang yang terbuka luas ini masih tidak mampu diterjemah oleh Yang Berhormat dalam etika dan budaya pengurusan yang boleh mengangkat dirinya sebagai 'lagenda kemajuan' (kemajuan dalam ertikata BERHEMAH) yang sentiasa diingati masyarakat?? Pepatah mengatakan 'harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama'.
Jika diikutkan kawasan pilihanraya Negeri Sabah, kita mempunyai sejumlah 48 kawasan DUN. Logik mudah mengikut perkiraan matematik (dulu-dulukan saya la yang paling buduh dalam ilmu hisab ni sampai subjeknya pun saya panggil matikmatik.. haha kasian. Untuk menambahkan derita haku nie sampai la sekarang tunggang langgang juga la. Nasib baik terima gaji tau pula sukup ka inda sukup jumlah dia.. hehe) Sejumlah RM 1 billion dibahagikan sama rata mengikut jumlah kawasan DUN, dan jika ini diterima pakai mengikut bajet dan perancangan yang diluluskan, kawasan DUN N5.Tandek sepatutnya boleh mendapat lebih kurang RM20-30 juta. (Haiya susah kira2 nie.. fening kefala. Tulung kasi betul sya) Apa-apa la jumlah dia tapi lebih kurang juga macam tu la kan. Jumlah sebanyak ini mampu memacu kemajuan N5.Tandek tanpa sebarang alasan dan keragu-raguan!!!. Jangan pula lepas ni jalan kampung masih 'grabble' tapi kereta besar bertambah di halaman rumah. Jangan ulangi kesilapan YB yang sudah lepas.
Saya tertanya-tanya juga apa akan terjadi dengan Negeri Sabah amnya dan di N5.Tandek khususnya selepas suntikan RM1 Billion dari Kerajaan Persekutuan. Bagaimanakah para YB kita menangani dua kekuatan yang memberi impak tanpa batas iaitu KUASA WANG dan KUASA POLITIK dalam satu hasrat, hala tuju, cita-cita dan misi dan visi pengurusan masa depan. Bukan mudah memegang tanggungjawab bila diberi peluang untuk BERKUASA.
YB Puan Anita Baranting, naluri keibuan biasanya memiliki naluri yang mempunyai sentuhan dan daya inspirasi yang memberikan momentum kepada anjakan paradigma perancangan keluarga kepada konteks lebih besar iaitu dalam satu keluarga masyarakat seluruh kawasan N5.Tandek. Kami perlukan dinamika Puan sebagai ibu yang kasihankan masa depan anak-anak.. Kami perlukan impian teratur Puan sebagai seorang ibu dan kami ingin berkongsi dengan suka duka dan doa di jari Puan sebagaimana para ibu-ibu kami berkongsi rasa dan tangisan di celah jemarinya setiap kali berdoa untuk kesejahteraan anak-anaknya... Berikan kami sinar.. Berikan kami cahaya kerana kami sudah lama teraba-raba di bumi sendiri.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home