TINGKALANON - TANDEK - MORION

Thursday, July 31, 2008

Pada Suatu Malam....

Lebih kurang jam 1-2 pagi, dalam perjalanan saya balik ke rumah dari majlis perkhawinan saudara Padis dan kakak si Mimie ( kakak si Juraina Mabin. Sori lupa pula nama dia. Minta maaf kio pinsan.. hehe), saya mula melalui kampung Morion. Saya tidak ingat sejak bila adik-adik dan kakak balik rumah meninggalkan saya keseorangan. Yang saya ingat ialah waktu saya mau balik abang saya Jack, masih berada di majlis tersebut 'mengaramai' bersama kawan-kawannya.
Ketika menghampiri simpang empat masuk ke kampung dan Gereja Morion, lebih kurang 50-70 meter saya ternampak dua lembaga berpakaian putih berdiri saling bertentangan di kedua belah bahu jalan. Orang kampung bilang di siring kiri kanan jalan. Kedudukan jalan yang agak tinggi sedikit kerana laluan yang melintasi sungai kecil membuatkan cahaya dari perumahan sedikit menyuluh ke kawasan tersebut. Saya mula tertanya-tanya siapakah yang cuba berkelakuan 'nakal' menyakat orang tengah-tengah malam. Saya dapat melihat jelas kedua-dua lembaga berdiri, sedikitpun tidak bergerak dengan posisi tegak saling berhadapan antara satu sama lain. Saya mula mengharapkan Abg Jack dalam perjalanan pulang waktu itu. Saya mula melangkah....
Dua tiga langkah ke depan, kedua-dua lembaga tersebut mula kelihatan seperti bergerak, seperti menari namun tetap dalam posisi berdiri tegak dan tangan melurus ke bawah. Saya kira lembaga itu mengulang-ulang pergerakan naik turun tumit kaki perlahan-lahan, dalam posisi yang tetap sama dan tidak berganjak. Rasa cemas mula menyerang sanubari. Saya mengambil keputusan untuk melangkah beberapa lagi ke depan untuk memastikan apakah yang saya lihat ini sesuatu yang benar berlaku di depan mata atau sebaliknya. Jarak 30 meter sudah cukup membuatkan saya pasti itu bukan ilusi. Saya memberanikan sahaja melangkah...
Selangkah ke depan.. lembaga itu semakin rancak menari seperti mengangguk-angguk. Saya tidak peduli, terus juga melangkah lagi... Kedua-dua lembaga tersebut mula menggerakkan kaki, kali ini dalam variasi pergerakan yang pelik. Kedua-duanya membuat pergerakan kaki dalam satu masa, sambil mencondongkan badan sedikit ke kiri dan kaki kanan di angkat separuh tinggi ke sisi kanan dan kembali ke posisi berdiri dan mengulangi pergerakan yang sama tapi ke arah bertentangan pula, badan condong sedikit ke kanan dan kaki kiri di angkat separuh tinggi ke sisi kiri dan kembali ke posisi tegak. Pergerakan ini berterusan menjadi satu tarian yang mula membuatkan bulu roma memberi reaksi yang tidak selesa. Saya berpura-pura tetap memberanikan diri juga melangkah mendekati lembaga tersebut. Kali ini tanpa diduga, kedua-dua lembaga masing-masing tubuh mereka terbelah menjadi dua membentuk jasad lain dan kini berjumlah empat orang dan melakukan 'tarian' sama dalam satu masa.
Semakin saya melangkah, semakin mereka berpecah dan akhirnya menjadi ramai dan membentuk satu bulatan di atas jalan melakukan tarian yang sama. Saya masih tidak peduli, cuba juga mendekati (lebih kurang 10-15 meter) mereka mula berjalan tapi masih posisi tegak, terangguk-angguk dan bergerak ke sisi. Gila! Siapa mereka ini, jeritan bergema dalam benak. Saya mengambil keputusan bertahan pada jarak tersebut, mencangkung dan terus memerhatikan mereka.
Saya memerhati ke belakang mengharap ada lampu motorsikal Abg Jack di hujung jalan sana tapi keadaan masih gelap. Saya mula buntu. Saya memerhati kembali ke depan dan 'mereka' masih ada di sana terus-menerus dengan tarian pelik mereka. Saya mencari akal bagaimana supaya dapat melepasi lembaga tersebut namun kaki sudah tidak terdaya lagi untuk mahu melangkah. Lebih kurang 15 minit saya terus bertahan dan sepanjang itulah fikiran saya terus didera oleh setiap inci pergerakan mereka, membuatkan hati saya seperti membeku tidak sanggup melihat. Mujur 'mereka' hanya berminat melakukan tarian daripada mengambil tahu betapa resahnya saya waktu itu. Tiba-tiba saya terdengar bunyi motorsikal Yamaha RXZ dari jauh dan saya melihat ke belakang. Pasti Abg Jack, bisikku lega. Bila saya melihat ke depan..... saya tercari-cari. Ke mana mereka menghilang???
Bila Abg Jack sampai, dia pun berkata "Kenapa ni? Naik la..". Melihat cara pemanduan abg Jack, saya kira 'cas' dalam kepala sudah berlebihan. hehe. Dan saya terus membonceng dan balik ke rumah. Dalam perjalanan balik rumah, saya melihat-lihat ke belakang juga ke arah sekumpulan lembaga tadi. Kawasan itu gelap, sunyi sepi dan tidak ada sesiapapun di sana.
Esok pagi saya menceritakan kepada beliau akan kejadian semalam. Ini pula reaksi yang saya dengar dari bapa.
"Haiyaa.. Kenapa tidak tangkap??"
Dalam hati saya, tulung laa... Rasa macam mo pengsan ja malam tu, MAU TANGKAP la pula????
"Kenapa kalau kita tangkap?" Saya bertanya kunun-kunun macam berani ja padahal senyuman saya senyuman ngeri.
"Kalau dapat satu, boleh buat kawan. Atau boleh minta sesuatu"..
KAWAN??? MINTA SESUATU??? Adesss... Punya kering lutut saya bilang mo minta sesuatu. Hehe.. Kalau saya berani buli juga add diurang sana di friendster saya.. Syoh! Syoh! selisih 44 malaikat.
Sampai sekarang saya masih terkenang-kenangkan peristiwa malam itu. Mujurlah dalam usia muda saya waktu itu tidak sampai membuatkan saya trauma.

4 Comments:

Blogger UNGU said...

hahaha siok o ni cerita hantu ko. gam?

tulung laa..( suka la dengan perkataan ini)

6:15 PM  
Blogger Little Mike (LM) said...

hehe..

Kejadian ini berlaku awal tahun 90 an... Klau sya kasi cerita anti-anti saya sekali dengan aksi yang saya buat.. menjerit2 diurang... hehe

banyak sebenarnya cerita yg saya lalui tapi ini antara yuang ekstrem yang saya lalui.

bapa sya bilang.. kalau yang putih buli buat kawan.. kalau hitam lari la bilang nogi dia.. haha.

9:53 PM  
Blogger Jovita said...

adeeehhh....meremang bulu roma saya tau...ada hantu pula di sana tu..apa?? simpang empat pi gereja Morion yaiiii tata..nasibla saya nda selalu di morion time tu...

siok juga dingar cerita macam ni..sekali-sekala apa salahnya..

10:56 PM  
Blogger Little Mike (LM) said...

Entah itu hantu entah itu ilusi. Heran juga depan mata nampak2 mcm tu. Tertanya2 juga la.

bila kebetulan terkenang-kenang... macam bagus juga buat entry. :)

6:47 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home