TINGKALANON - TANDEK - MORION

Wednesday, January 28, 2009

Mimpi 1: "Nah! Ambil Ini"

Saya mendapati saya berada di tepi sungai yang lebar dan dalam. Tidak berapa lama, saya disapa oleh seorang tua berbaju putih, berjanggut putih panjang sampai ke dada dan memakai serban putih juga.

"Masuklah ke dalam sungai. Ambil la apa sahaja barang yang kamu jumpa dalam sungai dan lepas tu bagi saya" Itu kata orang tua sambil menudingkan jarinya ke arah sungai.

Saya tidak membantah. Saya masuk ke dalam sungai, menyelam ke dasar. Ada banyak bungkusan makanan. Saya tidak dapat pastikan apa jenis makanan tersebut. Mengingatkan pesan orang tua tadi, saya terus sahaja mengambil apa sahaja yang saya jumpa. Setelah beberapa lama menyusur dasar sungai, lalu saya naik ke darat dan memberikan bungkusan makanan kepada orang tua tersebut.

"Terima kasih kerana tolong saya. Nah! Ambil ini"

Orang tua itu meletakkan sesuatu ke dalam genggaman saya sambil meminta saya mengenggam genggaman saya. Orang tua itu tersenyum dan hilang begitu sahaja daripada pandangan. Kokokan ayam jantan kesayangan bapa membangunkan tidur saya pagi itu. Saya tidak mengingati apa-apa waktu itu. Saya melihat tangan kanan saya masih tergenggam erat. Saya membuka perlahan.

'Kapas putih' Hati saya membisik perlahan sambil tertanya-tanya. Mungkin sebab rasa mengantuk yang belum hilang sepenuhnya, saya buang begitu sahaja memandangkan ada beberapa lagi kepul kapas yang 'terlepas keluar' dari bantal yang bocor. Mimpi itu langsung saya tidak ingat.

Ketika bersarapan pagi bersama nenek, saya kemudiannya teringat mimpi tersebut dan menceritakan kepada nenek.

"Itu kapas mana? Nenek bertanya penuh minat.

"Sudah saya buang." Saya menjawab selamba. Meneruskan kunyahan nasi.

"Kenapa BUANG?" Nenek memandang tepat ke muka saya. Terkejut sedikit dan saya risau melihat nenek seperti kelihatan 'marah-marah'.

"Lain kali kalau ada macam begitu simpan!. Nanti bila-bila kalau kamu mau angkat barang yang berat-berat, ringan saja tu macam kapas." Itu penjelasan nenek.

Saya termanggu memikirkan kata-kata nenek. Benarkah mimpi memberikan kejadian realiti seumpama itu?

2 Comments:

Blogger Raja Mogudan said...

aiks nah betul2kah mimpi saudara itu atau reakaan saja? sioknya sya membaca -:)

2:05 PM  
Blogger Little Mike (LM) said...

srixon,

ni mimpi yang saya dapat baa... saya ceritakan apa yang berlaku dalam mimpi... hehe

10:04 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home