TINGKALANON - TANDEK - MORION

Wednesday, January 28, 2009

Mimpi 2: "Cari Sepucuk Daun Muda Mengadap Matahari Terbit Dan Jumpa Orang Yang Jaga Sungai Tingkalanon"

Suatu malam lain, saya bermimpi lagi. Saya mendengar satu suara bergema meminta saya pergi ke penjuru tanah bersempadan dengan tanah si Golumis dan mencari sebatang kayu berkulit putih seperti baru orang tanam dan berdaun sulung (hanya satu pucuk daun muda) yang tunasnya betul-betul menghala ke arah matahari terbit. "Kalau jumpa, MAKAN!. Lepas itu pergi jumpa orang yang jaga tu Sungai Tingkalanon" Demikian arahan suara tersebut.

Dalam mimpi tersebut saya pergi mencari daun yang dimaksudkan dan akhirnya bertemu dengan kayu berkulit putih berdaun sulung. Lalu saya memetiknya dan makan. Kemudian saya pergi ke Sungai Tingkalanon dan kelihatan ada seorang lelaki berbadan besar, kelihatan agak gempal dan tinggi sedang bermain-main pasir di gigi air. Lalu orang itu memandang saya dengan muka bengis. Dia mula membuka lebar-lebar mulutnya dan bercakap-cakap sesuatu yang tidak jelas. Bila saya mendekat ke arah orang itu, baru la saya dapat mendengar suara yang sangat halus. Rupanya bukan orang itu yang mengeluarkan suara. Di atas lidah orang itu ada 7 orang budak kecil bersuara serentak.

"Makan ini!" Saya melihat dalam genggaman orang itu ada segumpal seperti kerak nasi. Saya mengambil lalu memakannya. Sangat keras seperti batu dan pahit sedikit rasanya. Saya habiskan juga kerak nasi tersebut sambil di temani oleh gelak ketawa 7 budak kecil yang bertenggek di atas lidah orang itu.

"Guna semua itu bila dalam keadaan getir" Itu pesan yang sempat saya dengar sebelum saya terjaga dari lena. Saya tidak tahu apa yang dimaksudkan 'Guna semua itu'. Sehingga sekarang saya tidak pernah tahu apa maksud mimpi itu.

Mimpi mainan tidur?

7 Comments:

Blogger Raja Mogudan said...

tertarik juga saya membaca kisah mimpi saudara tersebut, betul terjadikah atau cuma rekaan sahaja? terima kasih -:)

2:02 PM  
Blogger Little Mike (LM) said...

srixon,
ini 'betul terjadi' tapi dalam mimpi la... bukan realiti... hehe

10:02 AM  
Blogger Raja Mogudan said...

adakah nah bah ingatkan betul2 tau2 cubaan pula bilang p. ramlee -:)

4:43 PM  
Blogger Little Mike (LM) said...

srixon,
iya, awal cerita lagi sya sudah bgtau itu ini hanya mimpi... coobaaannn bilang p.ramlee

8:25 AM  
Blogger Raja Mogudan said...

bah kita share2 tu PAPAKAN TUNGGAL ko bah ko jgn lokek bukan juga boleh di bawa ke mana tu -:)

12:42 PM  
Blogger Little Mike (LM) said...

mana ka ada ni srixon... kalau pi medan perang la, kosong. Teda baju zirah, teda perisai, teda senjata... mengharap belas kasihan urang ja ni...

1:03 AM  
Blogger Little Mike (LM) said...

napa ko teda share blog ko? sya monotos sudah cari.. hehe. senang tukar2 pendapat/sorita

1:05 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home