TINGKALANON - TANDEK - MORION

Tuesday, September 16, 2008

Akan Berlakukah Kejutan 16 September?

Hari ini, 16 September adalah tarikh yang telah dipilih dan dicanang hebat dalam beberapa waktu kebelakangan ini oleh DSAI untuk membentuk kerajaan baru PR. Satu tarikh yang nostalgik bagi rakyat Sabah dan Sarawak dalam sejarah pembentukan Malaysia. Satu percaturan taktikal politik PKR yang sedikit sebanyak 'menggoncang' keharmonian hubungan antara Kerajaan Persekutuan dengan Kepulauan Borneo.
Langkah politik DSAI menyebabkan para MP Sabah dan Sarawak tidak henti-henti menangkis dakwaan gabungan PR kononnya ada di kalangan warga Yang Berhormat 'berpindah rumah' sebagai tanda protes terhadap layanan Kerajaan Persekutuan khususnya di Sabah.
Terbaru, tindakan sekumpulan 'perunding politik' PKR menyusul segerombolan 41 Yang Berhormat Barisan Nasional yang melakukan rangka lawatan ke Taiwan sambil memasang harapan kalau-kalau ada persetujuan yang membawa khabar baik untuk melakukan kejutan nasional. Langkah PKR menghantar 'delegasi' yang diketuai oleh Ketua Penerangan PKR, karekter Thian Chua dilihat tidak mampu memberi impak maksima untuk mempengaruhi kekuatan dalam 'tawar-menawar' politik sekalipun hanya perlu berhadapan dengan YB Bung Moktar. Setelah sekian lama DSAI merencanakan segala percaturan termasuk beberapa idea-idea besar yang mampu mempengaruhi pejuang-pejuang politik Borneo, beliau tidak mengambil langkah lebih meyakinkan meletakkan kekuatan pengaruhnya untuk bertindak lebih berani bersemuka, menerangkan kertas kerjanya dalam usahanya membentuk kerajaan baru. Satu langkah ke belakang bagi seorang yang bercita-cita besar dalam politik.
DSAI mula merasai kesan tergesa-gesa dalam memacu cita-cita untuk berkuasa. Kemenangan di Permatang Pauh boleh 'menggagalkan' perjuangannya di peringkat nasional jika terus dibuai sokongan 'besar' hasil kemenangan, dan karier politik DSAI sebenarnya baru memijak kawasan pilihanraya kecil, namun gelagatnya seperti telah mengenggam seluruh Tanah Melayu. Alangkah baiknya DSAI menyusun kekuatan bermula sebagai Ketua Pembangkang dengan hujah dan idea terbaik untuk memenangi ruang parlimen dan seterusnya mengumpul strategi sebagai bekal pada pilihanraya umum akan datang.
Saya kini tidak begitu teruja dengan prospek 16 September bila sekadar melihat PKR hanya mampu menghantar Thian Chua untuk meledak sasaran 'melastik ke bintang'.
Akan berlakukah kejutan?

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home