TINGKALANON - TANDEK - MORION

Wednesday, September 03, 2008

Ketuanan Dari Sudut Persepsi Seorang Lelaki Kimaragang

Sekali lagi isu Ketuanan Melayu menjadi hiruk-pikuk di ceruk kedai sehingga ke gelanggang kata para Yang Berhormat. Isu ini mencecah darjah celcius yang mula meleburkan kesepakatan kaum dan dimanipulasikan dengan 'songsang' oleh pihak tertentu.
Saya ingin mengajak warganegara Malaysia mengenepikan sentimen seolah-olah ada gagasan 'dipertuankan oleh bangsa lain'. Bagi saya, tidak salah semua kaum berhak untuk bercakap tentang 'ketuanan' tapi dengan syarat kita perlu berhemah, berhati-hati dalam menghalusi konteksnya. Saya sebagai orang Kadazan faham kenapa istilah 'Ketuanan Melayu' itu digunapakai.
Saya melihat gagasan itu bukan menjadi tuan kepada mana-mana bangsa. Tapi ada pihak melihat ia seperti percubaan menjadi 'mandur' kepada bangsa lain. Saya melihat perkataan 'tuan' dari konsep kejayaan meletakkan martabat bangsa seiring dengan bangsa lain. Pihak lain melihat seolah-olah ia satu petanda menunjukkan kekuatan dan kekuasaan ke atas bangsa lain.

Jika saya bercakap tentang 'Ketuanan Kadazan', adakah itu punya maksud satu percubaan menjadikan bangsa kadazan sebagai 'tuan' kepada semua bangsa di Malaysia? Apabila orang Melayu menyuarakan gagasan yang melibatkan Melayu, ada konteks yang saya fahami yang membawa maksud 'daya usaha orang Melayu mengangkat martabat Melayu menjadi bangsa yang berilmu, dihormati, diiktiraf berdasarkan daya saing. Bukan cita-cita yang menghimpunkan kekuatan menjadi bangsa yang menguasai bangsa lain! Kecuali perlaksanaan cita-cita melalui peperangan yang memperjuangkan ideologi bersenjata/berdarah. Perang seperti ini sudah pasti yang akan memberikan pengertian khusus kepada BANGSA MENGUASAI BANGSA.
Tetapi ini bukan soal bangsa menakluki bangsa, bangsa lemah menjadi hamba tapi bagaimana satu-satu kaum MENGUASAI ilmu dalam semua bidang seperti juga bangsa lain MENGUASAI dalam semua cabang disiplin ilmu!!! Jadi mudah saya katakan jika ada konsep 'Ketuanan Kadazan' itu bermaksud usaha orang Kadazan mengangkat martabat kaum Kadazan menjadi TUAN dalam semua cabang ilmu seperti juga bangsa Melayu, Cina, India dan lain-lain kaum menjadi TUAN kepada semua kriteria ilmu. Apabila kaum-kaum di Malaysia bergerak maju seiring, maka kebaikannya kita sorakkan bersama apabila Malaysia memacu namanya di persada maya.
Kalau kita mengambil waktu berhemah, menyederhanakan gejolak emosi, kita akan mendapat banyak manafaat daripada perasaan yang tidak bersyarat.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home