TINGKALANON - TANDEK - MORION

Thursday, September 04, 2008

Petualang Di Ambang Kota Marudu!!!!!

Ini kali pertama kes seumpamanya terjadi di sebuah daerah tercinta. Seorang gadis Kota Marudu dalam perjalanan untuk kembali ke Universiti Malaysia Sabah selepas bercuti di kampung telah dirogol dan dibunuh. Dipercayai dilakukan oleh gang teksi tidak berlesen (teksi sapu Kota Marudu). Kalau menyebut nama keluarga ini, memang saya kenal dan merupakan salah seorang anggota Adventish di Damai. Sampai macam begitu sekali kesudahan hidupnya. Pelajar UMS tahun 3 Jurusan Pengajaran Bahasa Inggeris.
Reaksi pertama saya mendengar khabar ini: Menderau darah! Marah dan geram!orang ini betul-betul bersifat buas dan tidak berperikemanusiaan!
Jenayah berat menerobos gerbang menghampiri desa tercinta. Di tempat sendiri pun kini memberi ancaman kepada gadis-gadis desa. Bagaimanakah perasaan sejahat ini menyelinap ke daerah Kota Marudu?? Sekarang ini mereka yang mencari nafkah dengan niat yang baik merasa tempias sama dipandang sangsi. Baru-baru ini saya selesai bercuti di kampung, saya berada di Pekan Kota Marudu (28hb Ogos) dan melihat anak-anak muda berkelakuan kasar dan lepas cakap di tempat parking kereta sapu. Menyerbu penumpang secara mengejut. Kalau anak gadis 'tidak layan' karenah mereka, disergah dengan senyuman nakal dan kata-kata gelojoh untuk telinga mendengar. Gaya bahasanya angkuh seolah-olah mereka ini boleh memiliki seramai wanita yang mereka mahu. Saya yang melihat dari jauh terasa geram. Kota Marudu tidak lagi sama seperti dahulu.
Untuk gadis-gadis Kota Marudu khususnya dan gadis-gadis di luar sana, perhatikan keselamatan anda. Selalu la bersikap siaga dan kalau berada di luar rumah, pilihlah waktu selamat, tempat sesuai di tempat awam mengikut keperluan dan mengawasi ketertiban diri. Kalau melakukan perjalanan yang jauh, pastikan keluarga atau ada teman menghantar ke tempat parking kereta (bagi yang menumpang) dan perhatikan dengan siapa anda berurusan. Tolong jaga diri baik-baik. Kisah begini sangat menyedihkan. Tidak menyangka berlaku terhadap salah seorang kawan yang baik dan saya kenali.
Tuhan, berikan mereka penghiburan dalam saat-saat sukar begini. Engkau lebih mengetahui isi hati mereka dan Engkaulah juga yang memiliki hukum. Tangan kami tidak layak mengambil darah orang lain sekalipun kami mengerti kami akan gagal mengepung emosi meluap-luap. Kerana getar jiwa sudah mengoncang akal jika kami terlupa untuk cekal di hadapan-Mu.
Blog ini berkongsi kesedihan yang ditanggung oleh keluarga tersebut atas kehilangan insan kesayangan dan permata dalam keluarga mereka. Semoga Rohnya sentiasa dirahmati Allah. Amin.

1 Comments:

Blogger Jovita said...

sangat menyedihkan apabila saya mendapat tahu berita ini...kesian...

1:00 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home