TINGKALANON - TANDEK - MORION

Tuesday, September 16, 2008

Apa Khabar Lawatan YB Ke Taiwan?

Seramai 41 ahli Yang Berhormat melakukan lawatan ke Taiwan beberapa hari lepas untuk menpelajari teknik pertanian moden negara tersebut. Tidak dapat dipastikan samaada lawatan tersebut menggunakan wang rakyat atau dibiayai atas sumber lain. Walau bagaimanapun, lawatan itu membawa nama Malaysia, telah diwar-warkan di dada media bahawa delegasi ini mahu menguasai teknik dan teknologi argo pertanian. Lawatan seumpama itu pasti melibatkan kos besar dan manafaat lawatan boleh disifatkan sebagai satu faedah nasional dalam menyuntik teknologi pertanian domestik.
Blog ini menyarankan mereka perlu membuat satu pembentangan mengenai apa yang mereka telah perolehi sepanjang lawatan di Taiwan dan kemudian buat susulan kerja untuk masa depan pertanian negara yang lebih dinamik.
Jangan pula selepas ini, lawatan itu hanya disifatkan tidak lebih daripada hanya satu percutian semata-mata. Jika demikian, anda telah membuang masa 3-4 hari berada di luar negara meninggalkan kawasan pilihanraya. Anda telah membazir beberapa hari yang boleh memberikan kesan efisien dari segi teknikal dan perlaksanan proses pembangunan kawasan jagaan masing-masing. Atau anda telah melepaskan tanggungjawab anda mendengar dan merekodkan keluhan rakyat ketika anda nun jauh di sana menyejukkan beban politik di bahu anda dengan Winter Sonata. 4 hari penderitaan rakyat sepanjang 'percutian' anda tidak sama lagi untuk hari-hari seterusnya kerana setiap hari akan pasti ada air mata untuk keluhan-keluhan yang tidak bernoktah.
Jika ini hanya sekadar satu permainan politik 'Tom and Jerry', anda memberi makna tidak berguna kepada persepsi politik. Sekejap ke luar negara, pembangkang pula menyusul. Esok pembangkang kata ada khabar baik, YB BN pula kata jika sekadar bertemu berjabat salam tidak salah tapi kami tidak berjumpa pun!!.
Alih-alih kena halau oleh taufan balik ke negara sendiri dan episod 16 september dikatakan ditangguh kerana ada sebahagian lagi MP berada di luar negara. MP BN pula berjaya keluar dariapda cuaca buruk di Taiwan ada yang singgah ke Hong Kong. Spekulasi mengambil tempat lagi. Sungguh merimaskan aksi politik seperti ini!!! Ini tidak termasuk kisah dalam negara. BERGOLAK sungguh Malaysia!

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home