TINGKALANON - TANDEK - MORION

Tuesday, September 16, 2008

Turunkan Harga Minyak!

Jika sebelum ini harga minyak antarabangsa per barrel melonjak naik ke USD 127, kerajaan mengambil langkah menaikkan harga minyak demostik sebanyak RM0.70 sen per liter. Bulan lepas, penurunan harga minyak antarabangsa di bawah paras USD120 per barrel telah membuka ruang kepada pengumuman penurunan harga minyak oleh kerajaan sebanyak RM0.15 sen kepada rM0.55 sen per liter, sedikit sebanyak dapat mengurangkan beban yang ditanggung rakyat.Terkini, harga minyak di pasaran antarabangsa per barrel menurun lagi kepada USD99.

Hari ini, penganalisis (Bloomberg Oil Bayers Guide) menjangkakan prospek harga minyak antarabangsa dalam waktu terdekat akan turun lagi kepada USD92.90. Sehubungan denga itu, kerajaan perlu mengambil langkah responsif terhadap penurunan harga minyak antarabangsa selari dengan konsep yang dicanang dalam bajet 2009 iaitu kerajaan prihatin bagi melegakan derita yang ditanggung rakyat.

(Teringat saya pada tahun 2000, RM4.00 tangki minyak motor kapcai hampir penuh. Hari ini, harga minyak pada kadar yang sama sekadar boleh mengisi sebotol mineral water 1 liter. Menakutkan!)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home