TINGKALANON - TANDEK - MORION

Wednesday, November 26, 2008

Burger King... Badan Pun Ikut King!!

Haaa.. (menghela nafas panjang-panjang. Mau menggeleng-geleng kepala tapi burger dalam otak menyergah membuatkan saya tersenyum.). Jarum timbangan melurus ke angka 92kg. Naik lagi berat badan!. Tidak adakah yang bila makan ni tidak effect berat badan? Haha.. Mengarut betul soalan ni. Bernafsu sangat la tu makan. Awal tahun ni ada la sekejap mengamalkan diet. Dalam sebulan berjaya mengurangkan berat badan ke 86kg. Berat badan yang ideal 80 - 85kg. Tapi mama bilang saya kelihatan kurus waktu berat badan saya pernah mencecah ke 80kg. Malam tu juga mama buat Nestum sebab tidak tahan tengok body yang menurun drastik. Hahaha... Bangun pagi pun sudah kena sedia Nestum. Adeh! Tak sesuai ka kelihatan 'kecil sedikit' daripada biasa? Lucu juga mengingatkan mungkinkah minuman Nestum tu boleh dengan sekelip mata mengubah 'panorama' yang tidak biasa pada pandangan mama. Bapa pun tanya "Cukup makan ka?". Ada riak risau di muka bapa. Kesian pula rasanya, percubaan diet saya mengundang kebimbangan. Saya dapat membaca benak mereka ada pelbagai persoalan melihat saya yang jauh di rantau orang.

Sekarang ni saya senyum semacam ja. Sudah lama tidak jogging di Taman Tasik Permaisuri, Cheras. Ditambah dengan minat makan burger, lagi la kannn. Kalau saya ada kesempatan balik semasa Krismas nanti, saya cuba la juga turunkan beberapa kg. Sekurang-kurangnya 4-5kg. Dalam keadaan berat badan saya sekarang ni pasti akan mengundang pelbagai nasihat. "Selalu check tekanan darah'.... 'Jaga kesihatan'... 'Jangan tambah berat badan'... 'Kawal pemakanan'... 'Jangan ikut nafsu'... macam-macam la lagi yang perlu saya catatkan dalam nota ingatan.. Nak mengekang makan ni yang buat perut saya aktif melempias enzim yang tidak diundang dan... dan... saya tiba-tiba entah macam mana boleh 'tidak sedar' bila pula masanya saya buat pembayaran untuk sebungkus burger tengah-tengah malam nie. Tu tak termasuk MACAM nak order lagi tu.. Hehe. Heran jugakan? (Kes heran diri sendiri la nie. Sengaja). Sedap baa.. hehe

3 Comments:

Blogger everjoy said...

bah, ko diet lagi la...dulu saya pun pernah diet dan exercise...terkurus juga..

9:54 PM  
Blogger Little Mike (LM) said...

hehe.. iya. ni la nie. Mo kena usahakan juga. Kalau berterusan begini, susah juga.

sya ni kan... diet.. pas tu tidak lagi ingat susah diet, buat lagi. Diet lagi... ulang balik.. hehe. Mo kena belajar konsisten ni...

tidak lama lagi krismaskan? ada apa2 plan?

1:10 AM  
Blogger everjoy said...

ba pelan-pelan la...dapat juga tu kalau ko usahakan dan konsisten selalu...

saya stay sini India saja waktu Christmas ni...tedalah plan yang besar2...

8:06 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home