TINGKALANON - TANDEK - MORION

Wednesday, October 15, 2008

Sketsa Hujan Pagi Rabu

Jam 11.45 pm, Cheras berubah wajah. Bagai sudah dijangka, memandang ke langit gelap, lebih gelap daripada kepekatan malam yang sudah-sudah, langit yang sekian lama sarat terbeban akhirnya pecah terluka dibelah halilintar. Deru angin dan jeritan petir memuntahkan amarahnya bersama terjahan sejuta airmata tidak tertahan menghambat gunda ke muka bumi.
Aku yang sedang dalam perjalanan ke tempat kerja terpaksa mencari ruang berteduh. Mujur sempat membawa diri ke stesen Petronas berdekatan. Semakin lebat, lebat dan lebat. Pepohon bertukar haru biru. Tidak mengerti kenapa arah dahannya berantakan, sibuk tidak menentu. Seakan-akan membenarkan suasana alam yang kacau bilau, limpahan neon yang sebelumnya santai menyuluh jalan, bergelap mengambil bahagian menawar diri meniup samboyan bala tentera kegelapannya membawa sangkakala permusuhan, menambah sejumlah keributan ke seluruh kawasan lokasi tempatku mengusilkan diri, seluas 5 kilometer agaknya , merayap mengasak seluas arena. Terjadilah satu sketsa bagai itu medan para sang penguasa alam siapa dapat memburukkan wajah juita malam pagi rabu, seburuk untuk tatapan mata manusia kerdil. Hasilnya, percaturan alam maya menjadi, mengapungkan berpuluh kenderaan yang tidak tahu-menahu nasibnya akan berkesudahan begitu. Dua, tiga kenderaan teroleng-oleng kebingungan, menjadi mainan ombak kecil yang sudah menelan seluruh ruang jalanraya. Yang lainnya berderet, terhenti. Mati diganyang air. Kenderaan berduyun jauh nun di hujung jalan, yang bernasib baik tidak memperjudikan untung nasibnya sejauh mana keupayaan segagah nama Toyota, Mercedes, BMW, terlepas daripada ujian lasak, dilontar segugusan dilema antara ya dan tidak, merobek egois pemiliknya.
Alunan hon membingit gelojoh, menjadi musik berantai, kedengarannya rosak dan rabak, menjemput emosi menjadi bungkam dan luka parah, sahut-menyahut, bertingkah memperlekehkan kecut perut dua tiga kenderaan di depan mereka. Mujurlah untuk seketika waktu, mereka ini tidak di baris depan, belum tiba masanya, sekejap lagi akan dicabar gigi air yang menyeringai. Satu-persatu terlepas ke seberang sana, dan mereka yang tadinya sedikit rakus dengan kesombongan, bertatih-tatih, menjadi hilang punca disergah air berdansa mengalun memanggil-manggil, agar sudi ke laluan. Sudahnya, mereka tersengih. Sengih yang tak sudah. Angin yang tidak lagi sekasar tadi ternyata menyapu semangat mereka, meragut, membawanya jauh dari kotaraya. Lalu tanpa izin, hatiku membisik 'Mana perginya egomu tadi?'.
Bila alam hampir selesai berseteru, tanpa melengah waktu, aku segera bergegas ke tempat kerja, deru pecut motor pantas menghilangkan diriku ditelan gelap dan gerimis. Jam menunjukkan pukul 3.00 pagi. Anehnya, tanpa sebab cakerawala menbuka ruangnya, menghampar permaidani galaksi. Rembulan menjengah bagai tidak apa-apa yang telah berlaku. Kuperhatikan dengan sedikit tanya, bersahaja menyuluh kemilaunya, acuh tak acuh dengan pergeseran di muka bumi sebentar tadi. Santai dengan seri wajahnya. Aku seakan dapat membaca isi hatinya 'Itu bukan urusanku. Biarkan aku sendirian dengan kecantikanku'.
Aku menjadi jengkel. Kerana aku tidak dapat menahan diri untuk berkata "Ya! Engkau terlalu cantik untuk menyudahkan kacau bilau. Tidak mengapa. Kita tidak pernah bermusuhan. Lakukanlah sesuka hatimu. Tebarkan kemilau semaumu." Ketika serinya menyapu wajahku, aku mendepa tanganku menghirup segar maya, sedaya yang mampu, jauh kukumpulkan ke sanubari, bagaikan akulah lelaki terhensem terakhir waktu itu... (Haha... buli saja ba kalau kau mick)
Selesai catatan ini, aku akan kembali dengan rutinku. Selamat malam semua. Tidur la Kuala Lumpur. Rona mekar wajahmu tercalar, keletihan.

2 Comments:

Blogger azlishukri said...

salam. saya link blog saudara. terima kasih kerana komen yang sangat menyentuh hati.

1:37 PM  
Blogger Little Mike (LM) said...

Satu penghargaan yang mendalam daripada saya bahawa seorang yang berjiwa besar seperti saudara sudi meletakkan link blog ini dalam blog saudara.

terima kasih... saya juga telah link blog saudara.

keep on blogging... cheers!

3:12 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home