TINGKALANON - TANDEK - MORION

Wednesday, December 17, 2008

Antara Beberapa Perkara Yang Boleh Mengusik Emosi Dan Rasa

1. Diperhatikan oleh renungan sinar mata bayi yang tepat ke wajah dalam beberapa waktu yang lama, seolah-olah sedang mencari sesuatu dalam diri anda dengan riak muka yang tenang.
2. Seorang perempuan lanjut usia yang sabar menunggu, melunjurkan kakinya, dengan sifat tenang ditemani kerut wajahnya yang seperti tiada kebimbangan, meneliti kalau-kalau ada pelanggan yang hendak membeli jualannya di tengah-tengah orang ramai yang lalu lalang.
3. Balik kampung dan melalui jalan kecil berbatuan menghala masuk ke halaman rumah
4. Berada di kaki gunung berkabus
5. Menikmati pasir pantai yang memanjang nun jauh, bersih dan dijaga rapi
6. Dataran luas tepi laut yang dipenuhi oleh kumpulan-kumpulan keluarga yang menghabiskan masa bersama anak-anak beriadah
7. Ruang rumah yang dipenuhi dengan gelak tawa seisi keluarga atau beberapa kenangan lama yang mengisi ruang tamu
8. Bergaduh dengan adik-adik kemudiannya menyedari telah menyakitkan fizikal mereka
9. Dikejutkan oleh kata-kata ibubapa yang memohon maaf kalau ada sebarang tindakan atau bicara mereka menyinggung perasaan saya.
10. Para pesawah yang sedang berjalan berkaki ayam balik dari bendang ketika senja hampir melabuh tirai, menggalas bekal kosong atau beban. Senja merah menikam cahayanya ke dahi berkeringat atau bermandikan sisa lumpur yang sedikit mengering masih terpalit di tubuh.
11. Alam yang baru selesai hujan dan bermandikan cahaya mentari, lebih khyusuk dinikmati pada waktu tengahari yang tiba-tiba membelah ruang maya memberi laluan kepada sang mentari.
12. Sawah padi yang terdampar luas menghijau diusik bayu lembut
13. Tugu peringatan pejuang lampau atau penemuan artifak
14. Peninggalan kota-kota lama yang tersergam atau yang ‘dikeluarkan’ daripada timbusan tanah
15. Sungai lebar di kaki bukit merentangi dataran rumput hijau yang menghampar luas menyelimuti anak-anak bukit dihiasi pokok-pokok rendang berdaun lebat, satu-satu terasing membahagi ruang fatamorgana pada satu petang yang dihiasi cuaca cerah dan langit yang lapang membiru.
16. Ruang galeri yang sangat luas dipenuhi dengan lukisan warna-warni kehidupan
17. Medan lapang yang pernah tertulis dalam sejarah berlakunya peperangan besar dan tinggalan kemusnahan ketamadunan bangsa
18. Ruang dewan bangsawan yang sangat luas dengan landskap yang klasik
19. Andai berlaku perselisihan faham dan tanpa sempat berbuat apa-apa, orang berkenaan terlebih dahulu menghulur salam dan berkata “Lupakanlah apa yang telah berlaku. Saya minta maaf” atau saya berpeluang untuk berjabat tangan dan diperkenankan permohonan maaf dengan senyuman yang ikhlas.
20. Berada di puncak bukit yang boleh memerhatikan seluas pandangan kawasan lembah
21. Menikmati nilai di antara lipatan cerita tempat bersejarah yang mengkisahkan jejak-jejak para Nabi.
22. Pada suatu saat di mana seluruh perasaan berpaksi kepada satu rasa ketika memandang dengan penuh pengharapan ke langit biru dan hati bertanya hiba, diselubungi kerinduan “Tuhan, adakah Engkau melihat aku sekarang?”

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home