TINGKALANON - TANDEK - MORION

Wednesday, December 24, 2008

7 Amaran Hubungan Kasih Sayang Di Ambang Gelora

Jika anda merasakan sudah terlambat untuk memperbaiki keadaan, anda sedang berhadapan dengan krisis. Lebih awal kita menyedari dan mengambil jalan penyelesaian, lebih besar peluang untuk menyelamatkan, memulihkan dan memberikan kekuatan kepada perasaan dan hubungan kasih sayang. Krisis kehidupan biasanya berlaku berpunca daripada perasaan yang telah dikhianati atau mendapati ada orang ketiga mencelah dalam kehidupan kasih sayang. Lebih lama kita mengambil sikap tunggu dan lihat, akan lebih membawa kita kepada kehancuran dan semua harapan untuk mengubahnya akan hilang. Ada di kalangan kita yang melihat tidak ada apa yang perlu diubah pun. Kita lebih kepada emosi yang hanya mahu perhubungan ditamatkan begitu sahaja. Di bawah adalah 7 amaran tanda-tanda perhubungan kasih sayang mengalami keretakan;
1. Perselisihan semacam menjadi satu kebiasaan seolah-olah sudah menjadi satu peraturan, dan bukan peraturan nilai itu yang mendasari kehidupan.
2. Mendapati diri anda lebih kerap berada di luar rumah untuk mencari perhatian, keselesaan atau mencari seseorang yang boleh memahami diri anda.
3. Tidak mampu lagi mengingat kenangan-kenangan terbaik dalam perkongsian kasih sayang
4. Masa yang singkat yang diperuntukkan ketika menikmati hubungan mesra.
5. Tidak dapat meluangkan masa sedikitpun bersama si dia tetapi lebih banyak mementingkan kawan daripada pasangan.
6. Mudah memberikan reaksi yang tidak perlu. Seperti contoh merasakan pasangan anda seperti sudah tidak mencintai anda lagi cuma disebabkan dia tidak menyukai hidangan makanan.
7. Merasakan tidak ada apa-apa lagi harapan untuk mengubah keadaan. Seolah-olah mempunyai tanggapan semuanya sudah berakhir tetapi masih tidak pasti kemana hendak pergi atau apa yang perlu dilakukan. Kemarahan, hati terluka, tidak peduli, atau desperate sudah mendominasikan emosi anda.
Jika ada daripada perkara di atas mempunyai ciri-ciri sama di dalam perhubungan anda dengan pasangan, ikatan kasih sayang berada di ambang gelora dan berkemungkinan tidak mengambil masa yang panjang untuk berakhir secara drastik, dan lebih memburukkan apabila ia meningkatkan perseteruan, kemarahan yang tidak terkawal, kecemburuan yang terburu-buru, mendiamkan diri dalam jangka waktu panjang atau berlakunya serangan fizikal atau kata-kata nista.
Tanpa bantuan, perhubungan tidak akan dapat dipulihkan malah mengusutkan keadaan. Mengenalpasti krisis dan mengambil tindakan susulan adalah langkah yang sangat penting penting untuk mengelakkan berlakunya krisis.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home