TINGKALANON - TANDEK - MORION

Wednesday, April 08, 2009

Dekati Kuasa Suara Rakyat Maka Rakyat Akan Mengembalikan Kuasa Berkerajaan

Dua bukit ditawan puncaknya oleh lawan, mujur boleh bermuara ke Batang Ai. Kuasa rakyat usah dipandang rendah walau berapa tinggi pun jawatan, walau berapa besar pun pembesar turun padang, atau yakinnya jentera penggerak dan riuh media massa. Jika suara mereka tidak didengari, kuasa memerintah akan semakin menjauh dari genggaman.

Saya katakan jaga rakyat. Dengar suara mereka. Hidupkan hati rakyat bukan dengan sekadar gegak gempita lonceng perubahan tetapi sejak mulainya anda diberi kepercayaan berjalan bersama rakyat. Api ambisi di hati anda harus itu nyala aspirasi rakyat. Jangan bertentangan. Usah menongkah arus. Kerajaan pula jangan hanya dekati pemimpin anda dan biarkan pemimpin itu mendekati rakyat, entah mereka merenggang entah lagi menjauh dari rakyat. Saya katakan terus kepada rakyat melalui kepimpinan. Jika hanya dekat kepada pemimpin, kerajaan sekadar mengulit mimpi mereka. Hasilnya terlena. Kerajaan merana.

Usah riak jika rakyat anda berbau ikan di laut, hanyir lumpur bendang atau hamis bergetah dari pokok tanaman lalu fikirmu mereka ini dunianya hanya debu tanah atau masin air laut, lalu menjarakkan diri. Bila orang kampung memberikan ingatan, itu amaran yang menandakan kebosanan sudah lama terkumpul dalam sanubari. Jika anda gagal 'memberi' selama mereka mengharap, rakyat akan lari.

Orang kampung jika mulai 'merajuk', enggan memberikan kuasa. Akan tetap juga gagal berkerajaan. Perhatikan betul-betul kata-kata ini.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home