TINGKALANON - TANDEK - MORION

Tuesday, May 26, 2009

Letty's Blog: Kecewa Perangai Segelintir Penduduk Kota Marudu

Hari ni saya round blog. Saya tertarik kepada satu artikel. Saya perturunkan sebahagian daripada tulisan dan bacaan lanjut boleh lawat atau klik di sini LETTY'S BLOG.

'.....saya ingin mengambil kesempatan ini untuk meluahkan rasa sangat sangat kecewa terhadap segelintir penduduk Kota Marudu yang menunjukkan sikap "tamak" terang2 didepan mata saya sendiri hari ini...'

Mulanya agak suspen. Saya terkenangkan beberapa isu panas kebelakangan ini dan rupanya saya tersilap. Saya teruskan pembacaan artikel ringkas tapi sebenarnya membawa satu isu besar yang perlu direnung-renungkan. Perhatian saya tertumpu kepada satu kunci isu iaitu TAMAK. Seorang kontraktor memohon bantuan yang dikhaskan kepada orang miskin. Sebut sahaja kontraktor, pasti jika bukan seorang yang memiliki aset, sekurang-kurangnya BERKEUPAYAAN mengakses beberapa bahagian daripada tawaran-tawaran projek, tender, etc yang dapat menampung kos sara hidup. Jika struggle pun tapi tidak sama dengan kesukaran yang dialami orang miskin.

Inilah keputusan sosial yang menyusahkan masyarakat. Saya pernah menulis mengenai bagaimana menangani konflik sosiologi (walaupun tidak terarah secara khusus kepada isu ini) yang menyentuh mengenai tanggungjawab kendiri yang mempengaruhi refleksi moral terhadap rantaian sosiologi dan pembudayaan jati kemasyarakatan.

Ketamakan membawa REBAH, memporakporandakan agenda dan membantut potensi-potensi baik yang berkembang dalam masyarakat. Tanpa sedar, jika membiasakan diri dengan gegaran keinginan yang melampau, manusia tidak dapat mengesani/menyedari sikap tamaknya. Ada ketikanya ketamakan menghalalkan cara berpaksikan alasan mahu mencari rezeki demi periuk nasi. Tapi jika NIAT bersekongkol dengan cara yang menyusahkan masyarakat, bangsa tidak akan ke mana. Jangan kerana anda tidak dapat projek, hak rakyat miskin anda projekkan juga.

Kepada mereka yang bergelar PEMAJU/KONTRAKTOR kepada atur-rancang agenda, berhemah satu cara. Berbudilah melalui apa sahaja cara yang boleh membangun segenap kepentingan secara bersama. Jika kontraktor beralasan bertati-tatih tapi yang lain dibiarkan merangkak, satu daripada sebab kenapa Kota Marudu terus dirundung malang adalah SIKAP ANDA!

6 Comments:

Blogger BUNG ADI said...

MCM MENARIK NIH. BAH NNTI SAYA ZIARAH...aduan kopoh, lumombus oku poh...

9:56 AM  
Blogger Little Mike (LM) said...

ba lombus saja... mana tau ada dapat idea lain mo kasi tulis/siasat... hehe

11:39 AM  
Blogger IsOn said...

nokopongomen oku no silod sulap di letty LM. amu i opodos baanar bo. sonlinsow no lada kokow. hehe..

12:32 PM  
Blogger Little Mike (LM) said...

sonlinsow nopo mari nga opodos e mari kie... hehe.

5:47 PM  
Blogger TT said...

Buli tahan boh.. Memang opodos boros. Masih berfikir ni, bagaimana sumimbar doh positif way.

6:53 PM  
Blogger Little Mike (LM) said...

Letty,
Biar pedas asal konsepnya sama membangun. Terima kasih berkunjung.

4:40 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home