TINGKALANON - TANDEK - MORION

Tuesday, June 23, 2009

SAM: Besar Kepala Atau Besar Minda?

SAM wadah sederhana tapi selalu diragui keikhlasannya. Bukan sekadar disesak dengan kemelut minda satu dua individu yang tampil tanpa identiti malah mempersoalkan objektif SAM. Tanpa menidakkan kredebiliti identiti tanpa nama, saya perlu menganjak tafsiran 'besar kepala' berpaksikan kredebiliti dan keterampilan wacana dari tingkap minda SAM.

SAM dilihat sebagai hambatan yang menyusahkan. Kekritisan dan keberanian SAM dibayangi pandangan negatif menyingkirkan sama sekali perspektif bistari dari hati orang tertentu intipati yang mengisi wadah SAM. Besar kepala, konotasinya ditolak dalam pembudayaan karekter. Ibarat kemudi yang tidak bertuankan kejernihan di laut akal. Sauhnya berjubah taufan, mudik ke muara kacau-bilau. Sudah tentu SAM menolak jauh-jauh kedangkalan begini

Bila berlakunya kepincangan yang mengundurkan kelangsungan dan survival bangsa, jangan padamkan roh kemerdekaan bersuara dan berfikir. Kebekuan berfikir tidak mendewasakan bangsa. Mengabaikan hak-hak kemasyarakatan menyebabkan kita mudah diprovokasi oleh elemen berpecahbelah. Pergerakan pemikiran yang mendukung gagasan SAM berorientasikan suara rakyat. Jika ada yang memandang mudah sikap SAM 'yang lantang' menyelongkar budaya cincai, ia satu kegagalan untuk mengerti SAM sebenarnya menyelongkar khazanah minda supaya pihak berkenaan terarah kepada etika kerja bersepadu dan berkualiti. Bersuara selalu disalahertikan sebagai mengambil langkah menentang. Apakah budaya cincai itu satu ekspresi etika yang tepat ketika label kemunduran kekal menyelimuti desa?

Usah pandang serong ketika minda SAM bernada sinikal. Anda, saya dan masyarakat adalah agen sosial yang harus percaya mampu menangkis konflik sosiologi yang menghambat pemupukan kemajuan serta mendangkalkan aspirasi politik telus.

Peranan SAM komited menentang ketidakseimbangan ekonomi, penyimpangan moral politik, kemunduran etika melalui cara uruskerja dan apa saja bentuk kepincangan membabitkan kepentingan rakyat. Sama ada anda orang politik dan kami rakyat biasa, kita harus menjadi masyarakat yang kolektif, bertimbalbalik fungsi dan peranan yang menguntungkan keperkasaan jati bangsa kita. Ingatlah, SAM dan PERGERAKAN PEMIKIR di luar sana, samada ahli politik, aktivis, golongan profesional, pejuang mistikal, perwira atau gembala tanah ladang dan arena samudera, anda dan kita adalah milik bangsa.

JATUH SAMA DIPAPAH, MERANGKAK SAMA TERLUKA, BANGUN SAMA BERJUANG, BERTINDAK SAMA SERUMPUN.

(Kepada organisasi politik yang dihormati, anggaplah SAM sebagai nota rakyat. SAM membantu bukan MEMBANTUT MISI dan VISI. Mohon maaf, mohon ampun jika terkasar bahasa. Anak cucu tumpang belajar.)

Labels:

2 Comments:

Anonymous Jaxon S said...

Mick,

Check this out

http://www.youtube.com/watch?v=U94nCFZsW5Q

11:37 PM  
Blogger Little Mike (LM) said...

aiseymennnn brooo... silakak!!! hahaha.. mcm malu pun ada sya tengok... adeehhh. Anyway, thanks bro upload ni klip.

12:01 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home