TINGKALANON - TANDEK - MORION

Sunday, July 05, 2009

Kemajuan Terbantut Kerana Terlalu Mementingkan Pencapaian Diri?

1. Prestij gelaran dan jawatan sesuatu yang dicari semua orang.

2. Hakikatnya tidak dapat dinafikan malah dijadikan kayu pengukur sejauh mana pencapaian seseorang. Siapa yang tidak lupa akan frasa ini "Jika anda ingin dihormati, anda perlu cemerlang'.

3. Harus diingatkan kecemerlangan ini perlukan ketepatan di dalam aplikasi konteksnya.

4. Pertanyaan biasa 'Kenapa tempat 'ini' atau 'itu' tidak maju-maju juga?' Mau tidak mau kita tidak dapat lari daripada bercakap mengenai siapa yang kita telah wakilkan untuk berpencak di pentas politik.

5. Secara jujurnya, orang politik kita membuat kesilapan di antara mencari makna dalam konteks tepat pencapaian diri atau pencapaian dalam tanggungjawab sosialnya bila bercakap soal politik. Kenapa kemerlangan ini tidak dapat menterjemahkan aksi agresif mengatursusun pencapaian kemajuan yang boleh dikatakan sebagai membangun? Apa faedahnya kepada rakyat jika kecemerlangan peribadi hanya mengGAHkan diri sendiri?

6. Tanpa menafikan kredebelitinya, biar saya berterus-terang, berapa penggal Dr. Maksimus berkuasa di bumi Marudu termasuk berpeluang mencelah kerusi N5. Tandek? Pada waktu Kota Marudu bertatih-tatih pembangunannya (Tandek tidak perlu saya sentuh. Semua faham), Datuk Chong Kah Kiat membuktikan pembangunan di Kudat menjadi fenomena di mata masyarakatnya.

7. Secara mudahnya, rentak kemajuan begitu perlahan, terkandas didalangi impian politik mereka. Sebab kenapa? Mengapa menerima jawatan 'besar' ketika beban tugas selaku YB biasa memajukan kawasan pilihanraya pun 'selalu tidak punya masa' untuk rakyat?. Jadi bayangkan jika dilantik menjadi menteri. Waktu berkualiti bersama rakyat menyempit kepada skala yang lebih kecil, tipis. Oh ya, mungkin ini caranya jumlah bajet 'up' sikit.

8. Tidak salah menyandang jawatan menteri (malah sangat bagus menjawat kedudukan tinggi dalam hireraki politik jika pada masa yang sama terus mencurahkan khidmat kepada masyarakat). Sandang la apa sahaja jawatan kerana itu satu pengiktirafan. Tapi sebelum itu, YB perlu ada fokus sebelum berjinak-jinak dengan jawatan besar. Berikan prestij waktu dan prestasi kemajuan kepada kawasan pilihanraya. Bangunkan rakyat dengan implementasi teknologi dan prasarana ilmu. Rancang sifar buta huruf, hasilkan usahawan. Jana modal insan, tarik pelabur, tingkatkan produktiviti, perkasakan ekonomi asas tani. Permudahkan akses prasarana, tawan perbankan menjadi rakan kepada industri desa. Lahar peruntukan biar jadi baja, menyuburi landskap di halaman parlimen anda atau di beranda ADUN.Waktu itu rakyat sudah gembira walaupun berduyun-duyun jawatan yang datang meminta anda menyandangnya.

9. Jika selama ini sebagai YB biasa pun tidak mampu meluangkan masa memajukan kawasan pilihanraya, apa yang dapat diharapkan jika asyik sibuk di peringkat persekutuan?? Sepatutnya menjadi JAMBATAN rakyat tapi yang jadinya bertukar HAMBATAN yang menjarakkan dunianya dengan marhain yang bergelandang di rimba harapan.

10. Kepada YB (Yang Berkenaan) - buktikan bahawa kami tersilap. Betulkan kami bahawa pencapaian peribadi anda diiktiraf persekutuan sebenarnya satu ruang yang menambah peluang membangunkan rakyat.

11. Harap ADUN kita ambil iktibar. Jangan ulang langkah sama. RAKYAT DIDAHULUKAN, PEMBANGUNAN DIUTAMAKAN. Kemudian gapailah kepuasan pencapaian peribadi

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home